Taylor Swift hatással van döntéseinkre, és egy narancssárga jövőt képzel el magának.


Taylor Swift tizenkettedik stúdióalbuma, a The Life of a Showgirl 2025 októberében debütál, és már most, hónapokkal a megjelenés előtt egy teljesen új kulturális áramlatot generál. A rajongók és a divat világának szereplői egyaránt lelkesen ünneplik a közelgő időszak domináns színét, a "Showgirl Orange"-ot, amely az album borítóján tündököl. A szakértők véleménye szerint ez a vibráló narancssárga nem csupán az album vizuális ikonja lesz, hanem az év színének és trendjének is meghatározó ereje, amely könnyedén háttérbe szorítja a Brat-zöld és a Barbiecore rózsaszín dominanciáját.

A popsztárok kétség kívül nagy hatással vannak a hétköznapjainkra, hiszen diktálják a divatot - legyen szó zenei stílusról, öltözködésről, autómárkáról vagy éppen a következő nyaralásunk úti céljáról. Azt azonban a legtöbb esetben észre sem vesszük, hogy a népszerű, közkedvelt színek esetében is ők az iránymutatók.

Az utóbbi hetekben Taylor Swift, napjaink egyik legnépszerűbb énekese, ismét felkavarta az internetet, amikor bejelentette tizenkettedik stúdióalbumának érkezését. Az album, amely a "The Life of a Showgirl" címet viseli, 2025. október 3-án debütál. Az őt körülvevő, sokszor már-már túlzónak tűnő lelkesedés ezúttal is elsöpri a trendeket: a rajongók körében már most elindult a "Taymania", amit jól tükröznek a Google Trends adatai, amelyek szerint az album címére vonatkozó keresések mindössze három nap alatt 5000 százalékkal emelkedtek.

A keresések önmagukban még nem jelentenek új divathullámot, de az album körüli izgalmakat nemcsak a zenei tartalom, hanem az új korszak színpalettája is jelentősen fokozza. Swift ezúttal is hű maradt korábbi időszakaihoz, és egy kifejező színt választott vezérmotívumként, amely most éppen...

A kérdés persze adott, hogy miért pont erre esett a választása, szerencsénkre azonban Travis Kelce fivére, Jason Kelce erre szinte egyből rá is kérdezett, a válasz pedig ha nem is volt sokatmondó, eloszlatta azokat a kételyeket, amelyek arra irányultak, hogy az énekesnő csak tovább szeretné növelni a rá irányuló figyelmet egy esetleges rejtéllyel. "Mindig is szerettem ezt a színt... Energiában olyan, mint az életem mostanában. Túláradó, energikus és vibráló" - magyarázta Swift, aki a napokban aztán mással is a figyelem központjába került világszerte: augusztus 26-án bejelentette eljegyzését Travis Kelce-szel, a profi amerikaifutball (NFL) egyik ügyeletes sztárjával.

A branding és marketing szakértő, Liam Smith véleménye szerint a színek jelentősége napjainkban messze túlmutat a egyszerű dizájnelemek funkcióján:

A Brat-zöldtől a Barbie-rózsaszínig a színválasztás manapság egyfajta kulturális identitást tükröz. Míg korábban évek teltek el, mire egy árnyalatot egy márkához kötöttünk — mint például a Chanel ikonikus kis fekete ruhája —, addig ma a közönség szinte azonnal reagál egy színre, amely képes korszakokat, mozgalmakat és pillanatokat megformálni. A színek nem csupán esztétikai választások, hanem mélyebb üzeneteket hordoznak, amelyek összekapcsolnak minket a társadalom aktuális trendjeivel és értékeivel.

- áll a lapunkhoz eljuttatott közleményben.

Ez pedig nem üres mellébeszélés, ugyanis az album bejelentése óta temérdek márka és személy kezdte meglovagolni a borítón is látható narancssárga színt. Többek között a Glossier, a United Airlines, a Tarte és az alapvetően is narancssárgában tündöklő Dunkin' Donuts is azon márkák közé tartozik, amelyek megpróbálták megszólítani Swift hatalmas és rendkívül hűséges rajongótáborát azzal, hogy ezt az élénk árnyalatot adták hozzá közösségi média bejegyzéseikhez.

Bár a rikító és energikus narancssárga szín nem mindig állt a tervezők kedvenceinek listáján, a szín értékelése az utóbbi évtizedekben jelentős változásokon ment keresztül. Míg az élénk narancssárga árnyalatokat sokan túlságosan harsánynak találják, a vizuális kultúránk folyamatos fejlődése révén ezek a színek ma már sokkal nagyobb elismerésnek örvendenek. E változás nyomvonalát a Pantone 2012-es év színének, a 17-1463 Tangerine Tangónak a megválasztása indította el, amely egy vonzó, egzotikus vöröses narancssárga árnyalat. Ezt követően a narancssárga színárnyalatok iránti elfogadottság folyamatosan növekedett, és egyre inkább teret nyert a modern dizájnban.

A Pinteresten a narancssárga színhez kapcsolódó keresések "drámai növekedést" mutattak az album bejelentése óta. Az adatok azt sugallják, hogy a narancssárga hullám különösen domináns a divat kategóriában, kiemelkedően megnőtt a keresések száma a narancssárga blúzok (+582 százalék), szoknyák (+183 százalék) és estélyi ruhák (+183 százalék) iránt. Emellett erős érdeklődést tapasztaltak a narancssárga pulóverek, ruhák, dzsekik és kiegészítők, például táskák és pénztárcák iránt is- írja a Women's Wear Daily.

Az őrület új szépségtrendeket is életre hív, hiszen a "narancssárga körmök" iránti érdeklődés a Pinteresten 1146 százalékkal nőtt, míg a merész, narancssárga sminkek keresései 8276 százalékos ugrást mutattak. Ez a jelenség nem egyedi, hiszen évről évre látunk olyan színeket, mint a narancssárga, amelyek a nyár végén és ősszel robbannak ki, de egy ilyen esemény mindig új energiát és kreativitást csepegtet a trendekbe, felgyorsítva ezzel a megjelenésüket a megszokott szezonon kívül. Taylor Swift rajongói számára pedig nem volt meglepő a színválasztás, hiszen a narancssárga egy olyan árnyalat, amely nem köthető egyik korábbi korszakához sem, így friss és izgalmas lehetőségeket kínál a stílus terén.

A narancssárga árnyalat körüli trendet a szín „barátságos és megközelíthető” természetével is magyarázzák, ami fokozza a kapcsolatok kialakításának vágyát. Szakértők szerint „azokban az időkben, amikor az emberek a valóság elől menekülnének, és csupán szórakozásra vágynak, ezek a kedves, figyelemfelkeltő színek olyanok, mint a léleknek egy baráti üdvözlés. Kicsi, boldog pillanatokat teremtve közel hozzák az embereket egymáshoz, elindítják a beszélgetéseket, és teret adnak a nevetésnek és az örömnek. Továbbá, ezek a narancssárga tónusok bátorítják az egyéneket, hogy kifejezzék lázadó, kritikus és gondtalan énjüket.”

Az utóbbi időszakban a színek különleges szerepet játszottak a popkultúrában: a Barbiecore-rózsaszín egyre inkább dominálni kezdett a divat, a szépségipar és a lakberendezés világában. Ezzel szemben Charli XCX "Brat summerje" a nyers önazonosságot emelte a középpontba, a rikító zöld szín népszerűségével. Ezek a trendek azonban nem csupán ruhákban, hanem egyfajta életérzésben is megmutatkoztak. Viszont, ahogy a divat örök körforgásában lenni szokott, mostanra mindkét irányzat kezdi elveszíteni a fényét.

A Brat-zöld az idén a Szigeten is fellépő Charli XCX 2024-es BRAT albumának köszönhető, amelynek borítója és vizuális világa is ezt az élénk limezöld árnyalatot emelte a középpontba, ami nem csupán egy harsány szín volt, hanem a "Brat" attitűd vizuális megtestesítője is:

A TikTok és az alternatív divatközösségek gyorsan magukévá tették ezt a trendet, így a sportos ruhákban, kiegészítőkben, sőt még a hajszínezésben is megjelent a dominancia. Egy időben a Brat-zöld vált az "én nem akarok beolvadni" üzenet jelképévé. Ahogy azonban a zajos hype fokozatosan elült, ez a vibráló árnyalat is lassan eltűnt a mainstream látóteréből. Ennek ellenére az idei Sziget Fesztivál közönsége még mindig boldogan viselte ezt a színt az énekesnő koncertjének napján, bizonyítva, hogy a divat örök körforgásban él.

A Brat-zöldhöz hasonlóan egy évvel korábban, 2023-ban a Barbiecore rózsaszín szintén meghatározó trend volt, amely a Greta Gerwig-féle Barbie-film körüli hype-pal együtt forgatta fel az életünket. Az ikonikus pink szín egyszerre jelentette a gyermekkori álmokat, a túlzó nőiességet és az iróniát. Ebben az időben pedig tényleg minden rózsaszínben úszott: csillogó miniruhák, szatén kiegészítők, sminkek, öltönyök és cipők uralták a boltok kínálatát. A trend mélyebb hatásait vizsgálva a szakértők szerint

A Brat zöld és a Barbiecore pink első ránézésre két ellentétes világot képviseltek, mégis közös volt bennük, hogy a túlzásról, a normák elutasításáról és az önkifejezés szabadságáról szóltak. Ezek az árnyalatok egy ideig mindenhol jelen voltak, de a divat természetéből adódóan gyorsan ki is fáradtak - ami vélhetően Taylor Swift narancssárga-őrületével is megtörténik majd.

Bár ezek a trendek végül elhalványulnak a mindennapjainkból, mégis maradandó nyomokat hagynak, tükrözve, hogyan kapcsolódik össze a zene, a film és a divat a divatáramlatok kialakulásában és eltűnésében.

Related posts