**5 Érvet, amiért az erős sportautók helyett inkább más típusú járműveket érdemes választani a magyar utakon** 1. **Korlátozott sebességkorlátok**: Magyarországon az autópályák sebességkorlátja 130 km/h, ami jelentősen lecsökkenti az erős sportautók pote
Bár a lóerők száma hatalmas, ha nem tudjuk őket megfelelően kiaknázni, az csak üres számok maradnak. Magyarországon 2025-re úgy látszik, hogy egyre szűkebb lehetőségek adódnak arra, hogy ezen erőforrásokat valóban hasznosítani tudjuk.
Az autózás csúcsát egy bivalyerős, sportos masina jelenti, amely minden egyes pillanatot felejthetetlenné varázsol. Itt a padlógázra lépve szinte érezzük, ahogy a gyomrunk felemelkedik, míg a motor izgatottan szuszogva és áriázva habzsolja a levegőt. A fordulatszámmérő pedig, mint egy lángoló harcos, a piros zónába rohan, miközben a mechanikus fanfárok zúgása kísér minket a sebesség birodalmába.
Ezt a tapasztalatot a közel százezer elérhető használt autó országában számos árkategóriában, különböző méretekben és lóerőszinteken élvezhetjük. 2025-ben a magyar utakon azonban felmerül a kérdés: vajon ki tudja ezt a lehetőséget valóban kihasználni? Van ennek értelme? Öt érvet sorolok fel, amelyek éppen az ellenkezőjét támasztják alá.
Az igazi autós túrához kanyar kell. Anélkül mit sem ér az egész. Méghozzá sok, és változatos kanyar. Belátható, völgybe tartó szakaszok, ahol jó előre tudjuk, érezzük, látjuk mennyit lehet kérni a géptől, kaptatók felfelé hajtűkkel megszórva, hullámok és lejtők, a végén pedig jutalomként elképesztő panoráma, és legalább egy tisztességes büfé, ahol valódi kávét adnak.
Nos, Magyarországon nem sok ilyen hely található. Persze vannak, de általában rövidek, és gyakran hosszú, unalmas autós utazásra van szükség, hogy elérjük őket. Máskor pedig elkerülhetetlenül zsúfolt kirándulóhelyekkel találkozunk – amire még később visszatérünk.
Tehát egyszerűen nincs a határon belül olyan szakasz, ami felvehetné a versenyt a környező országok kínálta lehetőségekkel, elég csak az általunk is több alkalommal meglátogatott Transzalpina-Transzfogaras kettősre gondolni, de gyakorlatilag a Kárpát-medencéből indulva minden irányban zseniális hegyi utakba futunk.
Talán túlzottan is szigorú voltam, de nálunk is akadnak hosszabb, összefüggő hegyi szakaszok. Azonban az élvezeti értéküket jelentősen csökkenti a kellemetlen műszaki állapot. Az elmúlt 15 év során, sőt, még tavaly is, minden második kilométer felújításra várt – ezt a Magyar Közút legutóbb nyilvánosságra hozott adatai támasztják alá.
A Magyar Közút által üzemeltetett 30 ezer kilométeres állami úthálózat több mint fele, egészen pontosan 53,8 százaléka tavaly már rossz, illetve nem megfelelő állapotban volt. Ez összesen 13 274 kilométernyi szakaszt jelent, amelyek azonnali beavatkozást követelnek. A völgyekben és városokban egyaránt jelen lévő kátyúk a legforgalmasabb útvonalakon is bőségesen megtalálhatók. Míg a népszerű, két tonnás szabadidőautók volánja mögött ülve talán nem tűnnek olyan súlyos problémának, egy Mazda MX-5 vezetése közben azonban már valódi veszélyforrást jelentenek.
Az autózás öröme nem azonos a gyorshajtás izgalmával, amit sokan sajnos tévesen összekevernek. Egy könnyed, alacsony teljesítményű autóval is szórakoztató élmény lehet a megengedett sebességkeretek között haladni. Azonban gyakran szembesülünk olyan helyzetekkel, ahol váratlanul sebességkorlátozásra figyelmeztető táblák tűnnek fel, és ezek hátterében nehezen érthető forgalomszervezési döntések állnak. Ilyen helyeken ráadásul a sebességmérő kamerák is leselkednek ránk, amelyek bármikor és bárhol képesek lecsapni ránk.
Idén újabb figyelemre méltó fejlemények történtek a közlekedésbiztonság terén: a különböző sebességmérők és traffipaxok száma folyamatosan növekszik. "A 2023 tavaszán az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) 40 új TraffiCapture 108 sebességmérőt szerzett be, és másfél év elteltével már 26 készülék üzemel Budapesten. Ráadásul a számuk a közeljövőben meg fog duplázódni. Emellett 30 FámaLézer készülék felújítása is megtörtént, és a rendőrség már a vasúti átjárókba is telepít traffipaxokat. A jövőben további készülékek érkeznek, és az önkormányzatok is egyre inkább saját sebességmérőiket vásárolják." - áll a témát alaposan körüljáró cikkünkben.
Egy apró figyelmetlenség elegendő ahhoz, hogy a kellemes délutáni autózásunk végül nem várt kellemetlenségekhez vezessen, mint például egy súlyos bírság, ami a postaládánkban várakozik. Ráadásul a statisztikák szerint a sebességmérők jelenléte eddig nem hozott érdemi változást a balesetek számában: az utakon bekövetkezett tragédiák száma továbbra is növekszik. 2025 első hat hónapjában 214 ember veszítette életét Magyarország közútjain közlekedési baleset következtében, míg 2021 első felében ez a szám 207 volt.
Már korábban is utaltam rá, hogy a remek hegyi szakaszok száma meglehetősen korlátozott, de mégis fellelhetők néhány igazán kiváló lehetőség. Azonban ezek között is ritka, hogy a minőség kifogástalan legyen, de néhány ígéretes nyomvonalat mégis felfedezhetünk. A probléma azonban itt sem áll meg, hiszen a harmadik kihívás, amivel szembesülünk, a tömegek jelenléte, ami tovább nehezíti a helyzetet.
Ez a jelenség nem csupán a magyarországi utakon tapasztalható, hanem az erdélyi Transzfogarasi úton is, amely a turisták körében rendkívül népszerű. Az utakon sűrűn találkozhatunk turisták tömegével, lassan haladó buszokkal, csapatostul közlekedő kerékpárosokkal, valamint az út mentén parkoló autókkal. A kirándulóhelyek forgalma szinte minden lehetséges formát felölel. Az idei évben a helyzet olyan mértékben súlyosbodott, hogy a Transzfogarasi útra útdíj bevezetésének ötlete is felmerült, mindezt a forgalom csökkentése és a Bilea-tó környékének rendezése érdekében - számol be róla a Szeben megyei Trunul Sfatului.
Hiába ülünk technikai remekműben, ha a közlekedés légköre inkább frusztrál, mint motivál. Magyarországon még mindig jellemző a szabálytalan sávváltás, a büntetőfékezés, a lassabb járművek indokolatlanul belső sávban araszolása - és az ebből fakadó torlódások.
Egy erősebb autó mindig is vörös posztó a helyi Dominic Torettók számára. Ezt a jelenséget rendszeresen tapasztalhatjuk, amikor egy M-es BMW-t vagy AMG-Mercedest tesztelünk. A gyorsaság megszállottjai azonnal megjelennek, és nem restellik, hogy villogva, agresszíven próbáljanak megelőzni. Még ha padlógázon is kell menniük, vastag füstcsíkot húzva maguk után, nem riadnak vissza attól, hogy másokat is veszélybe sodorjanak, mindezt csak azért, hogy begyűjtsék a győzelem trófeáját egy olyan versenyben, amelyben a másik fél valójában csak békésen közlekedett.
A tökéletesen beállított futómű és a villámgyors gázreakció önmagában nem elegendő, ha az autós környezetünk kaotikus, és a járművek között kell ügyesen manővereznünk. Ilyenkor a vezetés öröme helyett a figyelmet folyamatosan lekötő stressz válik domináló tényezővé.



