Európai Unió vizsgálatot indíthat, ami komoly kérdéseket vet fel a MotoGP felvásárlásával kapcsolatban. Vajon veszélybe kerülhet a motorsport e neves sorozata?
Sajtóhírek alapján az Európai Bizottság alelnöke, aki a gazdasági stratégiákért és a versenyjogért felelős, elindította a MotoGP felvásárlásának II. fázisú vizsgálatát. A helyzet bonyolultságát az adja, hogy a vásárló, a Liberty Media, a Forma-1 jogtulajdonosa is.
Idén tavasszal vált hivatalossá, hogy a Liberty Media komoly részesedést szerez a MotoGP és a Superbike-világbajnokság kereskedelmi jogait birtokló Dorna Sportban. Az amerikai vállalat, amely még a Forma-1 egy részéről is lemondott, hogy fedezni tudja az üzletet, az átvételi folyamat lezárulta után a spanyol cég mintegy 86 százalékát fogja birtokolni. A felek abban bíztak, hogy a felvásárlási folyamat az idei év végéig befejeződhet, ám ehhez zöld utat kell kapniuk a versenyjogi szervezetektől.
A Liberty Media úgy döntött, hogy a Forma-1 egy részétől is búcsút int, hogy sikeresen véghez vigye a MotoGP megszerzését.
Novemberben Greg Maffei, a Liberty Media vezérigazgatója bejelentette, hogy hivatalosan is benyújtották kérvényüket a MotoGP megvásárlására az újonnan alakult Európai Bizottsághoz, amely szeptemberben kezdte meg működését. "Az Európai Bizottsághoz eljuttattuk a hatósági jóváhagyás iránti kérelmünket, és reményeink szerint az év végéig pozitív választ kapunk" – mondta Maffei.
Azonban az elmúlt napok eseményei alapján a Libertynek még várnia kell, hogy zsebben tudhassa a MotoGP-t. A mértékadó üzleti lapok, a Bloomberg és a Reuters egybehangzó értesülései szerint Teresa Ribera, az Európai Bizottság új gazdaságstratégiáért és a versenyjogért is felelős alelnöke ugyanis alaposan meg szeretné vizsgálni az ügyletet. Talán nem felelőtlen találgatás, ha ezt összekötjük az Európai Parlament egy tagja által korábban kezdeményezett vizsgálattal.
Vizsgálatot kezdeményezett egy európai parlamenti képviselő a MotoGP felvásárlása kapcsán
A problémát természetesen az jelenti, hogy a Forma-1 is a Liberty tulajdonában van. A beszámolók szerint Ribera aggódik amiatt, hogy milyen hatással lehet a televíziós és a streaming iparágakra, ha két olyan jelentős bajnokság, mint a Forma-1 és a MotoGP egyazon kézbe kerül. Az Európai Bizottságnak első körben december 19-éig kell döntést hoznia az ügyben. A most napvilágot látott hírek szerint a testület arra készül, hogy a határidőig elindítja a II. fázisú vizsgálatot.
A Bizottság hivatalos weboldala alapján a II. fázis során az érintett ügylet versenyre gyakorolt hatásainak alapos vizsgálatára kerül sor, ami több időt igényel. A vizsgálat kezdetétől számítva legfeljebb 110 munkanap áll rendelkezésre a végső döntés meghozatalára, amely akár a "feltétel nélküli törlés" is lehet. Ugyanakkor a Bloomberg hírei szerint még nem született hivatalos döntés a II. fázis elindításáról, így elképzelhető, hogy az ügylet már az I. fázis keretein belül is zöld utat kaphat, ahogyan az esetek több mint 90 százalékában szokott történni.
Nem először fordult elő, hogy a MotoGP és a Forma-1 ilyen jellegű összefonódása problémát jelentett az európai versenyjogi szervezeteknek. 2006-ban például a CVC Capitalnek el kellett adnia a kétkerekű csúcskategóriában meglévő részesedését, hogy beszállhasson az F1-be. Igaz, Maffei - aki egyébként nemrég meglepetésre távozott a posztjáról - meglátása szerint ebben az esetben nem lesz erre szükség.
Félnünk kellene a szaúdi hatalomátvételtől, miután a Liberty vezetője lemondott?
"Bizakodva várjuk, hogy a szabályozó hatóságok zöld utat adjanak nekünk, hiszen úgy véljük, hogy a sport- és szórakoztatóipari szegmenseknek hatalmas potenciálja van. A Forma-1 és a MotoGP csupán egy apró szeletét képezik ennek a dinamikusan változó piacnak, amely az utolsó jelentős felülvizsgálat óta rengeteget átalakult – fejtette ki Maffei. – Fontos, hogy a Forma-1-et és a MotoGP-t külön entitásként kezeljük, és nem tervezzük, hogy egyszerre dobjuk piacra őket."