VAOL - Megdöbbentő: a mozdonyvezető mindössze 8 perccel a baleset bekövetkezte után vette észre, hogy a vonat kisiklott.
Nem hibázott a mozdonyvezető, de későn észlelte a bajt, és nem egyből jelentette, hogy 9 kocsi siklott ki, több pedig felborult 2023 májusában Téglás közelében - írja a haon.hu.
- derül ki az Építési és Közlekedési Minisztérium Közlekedésbiztonsági Szervezete (KBSZ) által közzétett zárójelentésről, melyben részletesen leírják, hogyan történhetett meg az, hogy 2023. május 7-én Hajdúhadház és Újfehértó között kisiklott a vonat, és kiderül az is, van-e felelőse a vonatbalesetnek. Az esemény leírásánál taglalják, hogy 2023. május 7-én Eperjeske-Átrakóról Hegyeshalomba közlekedő, két mozdonnyal továbbított 47370-1 sz. tehervonat 9 kocsija Újfehértó és Hajdúhadház állomások között a 2470. szelvényben kisiklott, több kocsi felborult, illetve ráborult a másik vágányra. A vizsgálat alapján a 20. kocsi 2L csapágya - pontosabban be nem határolható hiba miatt - túlmelegedett, hőnfutottá vált, majd olyan mértékben megsérült, hogy a tengelycsap eltört. Ennek következtében a csapágyház leesett, ez vezetett a súlyos vasúti balesethez.
A vonat megfigyelésére kijelölt személyzet nem észlelt csapágyhibára utaló jeleket. A csapágy állapotának pontos meghatározása, a végzett alapos anyagvizsgálat ellenére, nem bizonyult lehetségesnek. Ráadásul a hőnfutásjelző berendezés beállításait a vasúti pályahálózat üzemeltetője azóta módosította. Ennek fényében a vizsgálóbizottság úgy döntött, hogy nem szükséges biztonsági ajánlást kiadni - áll a jelentésben.
A vizsgálat feltárta, hogy a KBSZ ügyeletére az esetet 2023. május 7-én, 10:50-kor (a bekövetkezés után 20 perccel) jelentette a MÁV Zrt. rendkívüli helyzeteket kezelő irányítója. Mint kiderült, egy közeli tanyáról lakossági bejelentést kapott a Katasztrófavédelem, miszerint vasúti baleset történt. A mozdonyvezető eleinte nem észlelte a kisiklást, csak a vonalfeszültség megszűnését (ami a kisiklás és rongálódás következménye volt). A mozdonyvezető a jobb oldali ablakon kitekintve ellenőrizte, hogy a mozdonyok áramszedői a helyükön vannak. A mozdony diagnosztikai kijelzőjén több hibát azonosított, köztük a (távvezérelt) vonómozdonyon súlyos segédüzemi áramirányító hibát, vontatás-tiltást. Ezek alapján arra következtetett, hogy a vonat megállása a mozdonyokkal függ össze, és a második mozdonyon kell a probléma okát tovább keresnie. A területi főüzemirányító a Mentőktől és a Katasztrófavédelemtől közel egyidőben értesült a kisiklásról.
Ennek nyomán előzetesen tájékoztatta az irányítót a roncsok helyzetéről, és a másik vágány foglaltságáról is. A vonatforgalmat leállították mindkét vágányon. Az, hogy a mozdonyvezető megállás után még hosszabb ideig nem ismerte fel, hogy kisiklás történt, más helyzetben, sűrűbb vonatforgalom mellett már ütközéses baleset veszélyét is növeli - áll a jelentésben.