SZON - Miért nem tudjuk dekódolni a Z-generáció kommunikációs stílusát?


Z-generáció: 30 százalékuk akkor is chatel a másiknak, ha egy légtérben vannak

Mint ahogy korábban említettük, a Z-generáció iránti érdeklődés rendkívüli mértékben megnövekedett a kutatók és szakértők körében. Legyen szó szociológiai elemzésekről vagy a munkaerőpiacot érintő kutatásokról, a figyelem középpontjában állnak. Legutóbbi írásunkban a Debreceni Egyetem Egészségtudományi Karának megdöbbentő felfedezéseit osztottuk meg olvasóinkkal. Most viszont a Z-generáció sokak számára rejtélyes nyelvhasználatát vesszük górcső alá dr. habil Minya Károly nyelvész, a Nyíregyházi Egyetem Nyelv- és Irodalomtudományi Intézetének vezetője közreműködésével.

Biztos sokan szembesültek már azzal, hogy a buszon, esetleg az utcán elkapott, fiatalok közötti beszélgetésből kis túlzással egy szót sem értenek. A jelenség nem a véletlen műve, ráadásul bizonyos szempontból egy természetes nyelvi folyamat eredménye. A diáknyelv és a szleng ugyanis régóta létező nyelvváltozatok, és a köznyelvhez hasonlóan folyamatosan változnak.

Dr. habil Minya Károly ezzel kapcsolatban elárulta, a Z-generáció, vagy más néven "digitális bennszülött" nemzedék ereiben "byte-ok folynak", és bizony egy a nyelvhasználatukra is hatással van mind szóban, mind írásban.

A jelenlegi diáknyelv számos különleges vonást mutat. A fiatalok közötti beszélgetések és írások tele vannak szlenggel és közvetlen, informális stílussal. A Z-generáció nyelve jellemzően fésületlen, színes, ugyanakkor könnyed és játékos, gyakran tele van szórakoztató és humoros elemekkel. Sajnos azt is meg kell említeni, hogy nem ritkán trágár kifejezések is előfordulnak a fiatalok kommunikációjában - fogalmazott a nyelvész a Z-generáció nyelvhasználatának sajátosságairól. Bár sokan nehezen értik meg a fiatalok szókincsét, sőt, néha meg is döbbennek a kifejezéseiken, ez önmagában még nem jelent problémát.

Ez a bizalmas nyelvi forma természetes, de a fiataloknak rendkívül fontos, hogy tudatosan odafigyeljenek arra, mikor és hogyan kommunikálnak. A szituáció és a kommunikációs partner kulcsfontosságú, hiszen ami a barátok között megengedett, az más környezetben nem feltétlenül megfelelő. Például egy állásinterjún nem éppen előnyös, ha úgy indítunk, hogy "Na, lökjed, kisapám!", mert ezzel azonnal eljátszhatjuk a lehetőséget. Ugyanakkor a kollégiumi szobatárs is meglepődne, ha barátja így kérne tőle valamit: "Légy oly kedves, nyújtsd ide a ruházatomat!". Minden társadalmi helyzetnek és csoportnak megvannak a saját normái, amelyekhez igazodnunk kell – emelte ki dr. habil Minya Károly. A kérdés az, hogy a Z-generáció tagjai mennyire figyelnek ezekre a normákra, és tudják-e, miként kell kifejezni magukat az egyes élethelyzetekben.

Related posts