Pályaudvarok: Az ÉKM álláspontja szerint félreértés adódott, míg a kerület és Vitézy Dávid közlése szerint kiárusításra készülnek.


Az állam ingyenesen kívánja átadni az ország legnagyobb pályaudvarainak területét magánbefektetőknek, ám a pályázóknak cserébe nem kell kötelezettségeket vállalniuk - állítja Vitézy Dávid. Az illetékes minisztérium azonban tisztázza, hogy félreértés történt, miközben a MÁV is jelezte, hogy további egyeztetésekre van szükség a koncepciók véglegesítése érdekében.

Szombaton Soproni Tamás, Terézváros polgármestere beszámolt egy olyan MÁV-dokumentumról, amely felfedte, hogy országos ingatlanhasznosítási pályázatot hirdettek meg a vasúti területek esetében. A pályázati kiírás minden budapesti pályaudvart érint, így a Nyugati pályaudvar melletti területet is, amelynek parkká alakításáért éveken át harcoltak a helyi lakosok és aktivisták. "A pályázati kiírás alapján világosan látszik, hogy az állam a területek fejlesztéséből és fenntartásából szeretne hátralépni, és ezeket magánszemélyek kezébe kívánja adni, méghozzá nem kevesebb mint 99 évre. Ráadásul mindezt úgy, hogy előzetesen semmiféle egyeztetés nem történt sem a fővárossal, sem az érintett kerületekkel, így velünk sem" - tette közzé hosszú Facebook-bejegyzésében a kerületvezető.

a kerületi vezetés aggályait fejezte ki a terv kapcsán, mivel úgy véli, hogy így a helyi közösségnek nem marad beleszólása abba, mi valósul meg a hatalmas ingatlanon. A beépítettség mértéke sincs pontosan meghatározva, és a pályázatban nem szerepel a zöldfelületek arányának rögzítése sem. Egy magánbefektető számára nyilvánvalóan nem egy jelentős park kiépítése lenne a cél, hanem inkább számos ingatlan fejlesztése, amely gyorsabb megtérülést ígér. Ráadásul a kerület nem férhet hozzá a szerződések részleteihez, hiszen a projekt mögött magánérdekek állnak. A zöld fejlesztések mellett a Nyugati pályaudvar és az elővárosi vasút fejlesztése is veszélybe kerülhet, amit a kerület vezetése rendkívül aggasztónak tart. Ezen okok miatt...

"Évszázados ingatlanpanama készül Budapest legnagyobb pályaudvarain" - a Podmaniczky Mozgalom fővárosi frakcióvezetője, Vitézy Dávid korábbi közlekedési államtitkár így reagált a nyilvánosságra került tervre hétfőn. A pályázók szerinte ingyen kaphatják meg az ország legértékesebb, pályaudvarait, a négy legfontosabbat (keleti, nyugati, déli és kelenföldi), de cserébe nem várnak el fejlesztési garanciákat.

A szöveget egyedivé téve a következőképpen fogalmazhatnánk át: "Összesen 89 hektárnyi fejlesztési területről van szó, amely magában foglalja a pályaudvarokat is. Ezeket a területeket 99 évre kínálják fel hasznosításra, ráadásul a pályázók számára nem kérnek ellenértéket - ezt a pályázati kiírás is világosan jelzi. Ennek következtében sem bérleti, sem hasznosítási díjat nem kell fizetniük, és kötelezettségeik sincsenek a vasúti közlekedés fejlesztésére vagy a pályaudvarok felújítására. Ezzel a lépéssel gyakorlatilag a közvagyon manipulálása történik, hiszen a MÁV legértékesebb területeit helyezik veszélybe, Budapest legfontosabb vasúti területeinek egyfajta végkiárusítását láthatjuk. Ezt a folyamatot nem másnak, mint Lázár János budapesti ingatlanügyi játszmájának tekinthetjük, amelyet minden lehetséges módon meg kell akadályozni" - nyilatkozta a sajtótájékoztatón.

Vitézy Dávid kifejtette, hogy ha lesz elegendő forrás – akár uniós támogatás formájában – Budapest újra fejlődhet. Amennyiben a város olimpiát rendez, elengedhetetlen, hogy folyamatosan tárgyaljanak egy magánfejlesztővel arról, hogy az államot beengedje-e a fejlesztési folyamatokba. "A legnagyobb probléma ezekben a helyzetekben, hogy hosszú távon, akár 100 év távlatában sem tudunk előre tervezni. Nem ismerjük a jövő fejlesztési igényeit, és azt sem, hogy az utódaink mit szeretnének. Azonban a jelenlegi körülmények között a magánérdekek miatt kénytelenek leszünk megfagyasztani a meglévő állapotokat, ami gátat szab a terület fejlődésének" – világította meg a helyzetet.

Az Építési és Közlekedési Minisztérium szombat délután kiadott közleménye szerint félreértés történt. A hivatalos tájékoztatás szerint az állomásmegújítási program célja, hogy a megpályázott állomásépületek vasúti üzemeltetéstől elkülönített része kereskedelmi célú hasznosítást nyerjen. A pályázatban csak annyiban érintett a vasúti ingatlan környezete, hogy a nyertes pályázóknak a legtöbb esetben a zöldterületek karbantartását és fejlesztését is vállalniuk kell. A minisztérium hangsúlyozta, hogy az állomáshoz tartozó parkok megőrzése biztosított, így azok nem fognak eltűnni.

Related posts