Nézőként is mély hatást gyakorol ránk a film, amikor kényelmetlenül szimulált szexuális jeleneteket látunk.


Legutóbb az Anora című film huszonhat éves főszereplője, Mikey Madison, aki alakításáért Oscar-díjat nyert, úgy döntött, hogy nem kívánja igénybe venni az intimitás-koordinátor szolgáltatásait. De vajon mitől függ, hogy egy színész él-e ezzel a lehetőséggel? Elképzelhető, hogy valóban nem érezte szükségét ennek a támogatásnak?

Kurucz Marion: Természetesen, de ez nem jelenti azt, hogy a produkciónak ne lenne jelentősége. Ugyanez igaz a színésztársakra is. A statiszták, mellékszereplők és dublőrök gyakran a legnagyobb kiszolgáltatottságban vannak ebben a folyamatban, hiszen számukra elengedhetetlen a megfelelő tájékoztatás. A filmes hierarchia alsóbb szintjein sokszor kevesebb információval rendelkeznek a résztvevők arról, hogy pontosan mit várnak el tőlük a jelenetben, vagy hogy egyáltalán milyen kihívásra vállalkoznak.

Miért fejlődött ki egy ilyen különálló szakma?

Egyed Bea: Az intimitáskoordinátor és a koreográfus szerepe a filmkészítés világában új megvilágításba került, hiszen ezek a szakmák korábban évtizedeken át háttérben maradtak. Tapasztalataim szerint, azok a rendezők, akik még nem dolgoztak intimitáskoordinátorral, kezdetben bizonyos távolságtartással közelítik meg a témát, kérdéseik merülnek fel, hogy miért lenne ez szükséges számukra. Ám idővel szinte mindenki megkönnyebbülten újságolja, hogy ezáltal megszabadultak attól a nyomástól, hogy folyamatosan figyelemmel kísérjék, mindenki mennyire érzi magát komfortosan a forgatás során. Az intimitáskoordinátor szerepe azonban még mindig dinamikusan fejlődik, és a szakma folyamatosan keres új utakat a fejlődéshez.

Mi ösztönzött benneteket arra, hogy belemerüljetek ebbe?

Kurucz Marion: A közvetlen előzménye esetemben az volt, hogy 2021-ben Emma Stone francia dialect coachaként dolgoztam a Szegény párák magyarországi forgatásán. A francia blokkban különösen sok volt a szexjelenet, emiatt sok feladat jutott a film intimitáskoordinátorának is. A forgatásra hirtelen megérkező francia férfi mellékszereplőknek szimulált szexet kellett eljátszaniuk Emma Stone-nal, és miközben tolmácsoltam nekik, az intimitáskoordinátor munkáját is közelről figyelhettem, és jelen lehettem Emma és a mellékszereplők egyeztetésén és a jeleneteik forgatásán is.

Megfigyeltem, hogy a férfiak hatalmas feszültség alatt próbálnak alkalmazkodni a forgatás körülményeihez, miközben egy világsztárral kellene egy intim jelenetet megvalósítaniuk.

Az intimitáskoordinátornak, Elle McAlpine-nak ezt valahogy mégis sikerült komfortossá tennie a számukra. Elle a szakma egyik legjobbja, ő lett később a mesterem is.

Egyed Bea: Az én utam ott kezdődött, hogy két korábbi kollégámmal, Jenna Jalonennel és Kasza Polett-tel együtt megalapítottuk a SeeThrough nevű ügynökséget és érdekképviseleti platformot, amely a fiatal táncosok filmes lehetőségeire összpontosít. Ennek kapcsán kezdtem el az intimitás-koordinátori képzést is, hiszen saját tapasztalataim is motiváltak ebben. Az elmúlt tíz-tizenöt év során többször is részt vettem olyan színpadi és filmes munkákban, ahol meztelen szereplőként vagy testdublőrként kellett helytállnom. Ezek közül néhány igencsak megterhelő és kihívásokkal teli helyzetet hozott magával.

Egyed Bea: A kommunikációs zavarok gyakran okoznak nehézségeket, különösen amikor a szükséges információk nem megfelelő időben, vagy nem a megfelelő személyhez jutnak el. Emlékszem egy esetre, amikor egy színésznő testdublőreként lettem beválasztva egy jelenethez, de a forgatás során teljesen más elvárásokkal találkoztam, mint amikről korábban tájékoztattak. Az eredeti forgatókönyvben csupán a ruha szétszakítása szerepelt, de végül arra kértek, hogy a partneremmel rángatós és nyalogatós jelenetet adjunk elő, ami már meghaladta az általam elviselhető határokat. Ilyen helyzetben ott áll az ember a rendező és a stáb előtt, akik érthető módon szeretnék folytatni a munkát. Én is úgy éreztem, hogy nem lehet kifogásokat keresni, hiszen korábban már igent mondtam, de a körülmények drámaian megváltoztak.

Ezek végtelenül kiszolgáltatott helyzetek, és nagyon igénybe vehetik a szereplőt lelkileg.

Szóval összességében mi a dolga egy intimitáskoordinátornak?

Kurucz Marion: Ez a csomag igazán sokrétű, és megköveteli, hogy jogi ismeretekkel és pszichológiai érzékenységgel rendelkezz. Emellett hasznos, ha a színészet és a tánc iránt is van affinitásod. A kommunikációs és közvetítői feladataink mellett ráadásul jelentős mennyiségű adminisztrációval is szembesülünk.

Egyed Bea: A mi szerepünk az, hogy hidat képezzünk a szereplők és a rendező között; olyan elk dedicated emberek vagyunk, akikhez bátran fordulhatnak kérdéseikkel, és ahol megoszthatják a félelmeiket, esetleges kényelmetlen érzéseiket – olyan dolgokat, amelyeket egy színész talán nem merne a rendezőnek elmondani, legyen szó szégyenről vagy arról, hogy nem akarja őt ezzel terhelni. Emellett szinte intimmozgás-koordinátorokként is működünk.

Vegyünk egy átlagos szexjelenetet. Ki az, aki ezt a mozgást és dinamikát megtervezi? Ki az, aki a szenvedélyes pillanatokat és az érzékiséget egy precíz koreográfiába önti? A szexjelenetek gyakran nem csupán a fizikai aktusról szólnak, hanem a szereplők közötti érzelmi kapcsolatról is, így a koreográfia nemcsak a mozdulatok, hanem a hangulat megteremtésére is szolgál. Mindez lehet rendezői, színészi vagy akár egy külön koreográfus munkájának eredménye, aki tudja, hogyan kell összehangolni a testeket és a vágyakat egy emlékezetes színpadi élménnyé.

Kurucz Marion: Egyes rendezőknek elég konkrét elképzeléseik vannak ezzel kapcsolatban, és nem akarnak elfogadni semmilyen koreográfiai inputot. Volt, aki például azt sem akarta, hogy a próbán ott legyek, pedig ez tényleg alap. De ezt is el kell fogadnunk, ha a színészeknek is megfelel. A flexibilitás kulcsfontosságú.

Egyed Bea: Másfelől viszont a #metoo óta nagyot változott az alkotók hozzáállása a szexualitáshoz, és talán át is estek arra az oldalra, hogy már félnek bizonyos dolgokat kérni.

Kurucz Marion: És ettől még fontosabbá vált a szerepünk. Sokszor tényleg az derül ki, hogy nem a színésznek, hanem a rendezőnek van szüksége ránk, mert, mondjuk, nem mer valamit kimondani.

Több rendezővel is összefutottam, akik azonnal azzal kezdtek, hogy "nem vagyok az a fajta", vagy "én nem szeretnék semmi ilyesmit".

Aztán persze kiderült, hogy rengeteg mindent szeretne, csak éppen félénk. Ilyenkor tud igazán támaszkodni ránk. Ugyanez a helyzet a férfi színészekkel is. Sokszor az az érzésünk, hogy annyira tiszteletteljesek a női partnereikkel, hogy inkább minden döntést rájuk hárítanak. De ez sem ideális, hiszen így a nőre hárul az összes felelősség, és neki kell kijelölnie a határokat mindkettejük számára. Pedig a férfinak is fontos lenne, hogy aktívan részt vegyen ebben a folyamata. A félelem pedig a jelenetek hitelességét is csökkenti, muszáj, hogy a szereplők felszabadultak legyenek. Nem csodálkozom, hogy mindenki óvatos, hiszen a normák rendkívül gyorsan változtak, és gyakran a következmények is beláthatatlanok.

A néző könnyen észlelheti, ha egy filmben intimitáskoordinátor dolgozott, hiszen a jelenetek sokkal hitelesebbek és érzékenyebbek lesznek. Az intimitáskoordinátor jelenléte nemcsak a színészek közötti kémia fokozását segíti, hanem biztosítja a megfelelő határok tiszteletben tartását is, így a nézők egy olyan élményt kapnak, amelyben a karakterek kapcsolata valóban hitelesen és érzékletesen bontakozik ki.

Egyed Bea: Szerintem ez pont azon érhető tetten, ha a korábbinál bevállalósabb, mégis érzékenyebb dolgokat látunk a filmben. Mint például egy mellbimbó érintését, ahogy láthattuk azt most A Fehér Lótuszban. Ami egyébként a szexualitás része az életben, de a filmes szexben nem nagyon merték korábban használni.

Az érintés minősége rendkívül meghatározó, különösen egy intim pillanatban. Ahhoz, hogy érzékibbé és kifejezőbbé tegyük, érdemes a részletekre figyelni: a bőr érintésének puhasága, a lágy simítások ritmusa, vagy akár a légies levegő játékossága is fokozhatja a feszültséget. Az érzékek aktiválása – például a hőmérséklet, az illatok és a zene – mind hozzájárulhatnak ahhoz, hogy az érintés ne csupán fizikai, hanem érzelmi szinten is hatással legyen. A pillantások, a testbeszéd és a halk, szenvedélyes szavak mind hozzájárulnak ahhoz, hogy az intim jelenet valóban felejthetetlenné váljon.

A film nézőjeként azonnal magával ragad, amikor kényelmetlen szimulált szexjeleneteket tapasztalunk.

Tehát, úgy tűnik, az alkotók merészebb megoldások felé való terelését célozzátok meg?

Egyed Bea: Valóban, a támogatásunk révén még innovatívabb megoldásokat hozhatunk létre, és a témáról világosabban tudunk kommunikálni, ami felszabadító érzést nyújt.

Kurucz Marion véleménye szerint a megfelelő környezet megteremti a bátorságot az alkotáshoz, így a szexjelenetek is élvezetesebbé válhatnak. Tavaly részt vett egy indie film készítésében, amely a '90-es évek szoftpornó világát idézte meg, ezért alaposan átnézte az akkoriban készült erotikus thrillereket, például az Elemi ösztönt. A mai nézőpontból ezek a szexjelenetek meglehetősen elavultnak és esetlennek tűnnek. A szoftpornókkal kapcsolatban pedig elmondható, hogy a színésznők gyakran furcsa pózokban szerepeltek, például végig spiccben állva. Ezzel szemben a Normális emberek című alkotásban a szexjelenetek hihetetlenül természetesnek és hitelesnek hatnak, ami nem kis teljesítmény.

Most akkor bátrabb vagy óvatosabb lett a filmvilág?

Egyed Bea: Éppen ez az érdekes ellentét a korunkban: hogy egyszerre van jelen a valódiság iránti vágy és az attól való félelem. Egyszerre elég a műanyagból és a kamuból, másfelől az emberek a saját testükhöz fűződő viszonyukban soha nem látott dilemmákat élnek meg.

Előfordulhat, hogy még a legnagyobb körültekintés mellett is megjelenik egy színészben a félelem, miszerint a munka közben sérülhet?

Egyed Bea: Tavaly egy emlékezetes élményem volt ezzel kapcsolatban. A forgatókönyv eredetileg meztelenséget írt elő, de a stáb végül úgy döntött, hogy fürdőruhára módosítják a jelenetet. Minden lehetséges lépést megtettek, hogy a színész kényelmesen érezze magát, azonban ennek ellenére is feszélyezve érezte magát a helyzetben. Igazán nehéz szituáció, mivel ez is egy munka, és bizonyos belső érzések elkerülhetetlenek, még a legnagyobb odafigyelés mellett is. Végül azonban rendkívül profin hozta össze a jelenetet, és a végére sikerült feloldódnia a feszültségből.

És erőszakot hogyan lehet létrehozni erőszak nélkül?

Kurucz Marion: Dolgoztam egy filmben, ahol egy jelenetben egy intim érintésnek kellett átfordulnia egy vad, aztán gyilkos mozdulatba, fojtogatásba. Ezen a jeleneten például egy kaszkadőrkoordinátorral kellett együttműködnöm, ő segített technikailag megoldani, én pedig nemcsak érzelmileg támogattam a színészeket, hanem az intimitás fizikai kifejezésén is sokat dolgoztunk. Többször elpróbáltuk, nagyon jó hangulatban telt a munka, és napokkal később is azt mondták a színészek, mennyire jól érezték magukat a forgatáson.

Egyed Bea: Nekem színházi munkám volt hasonló, és ott is, amennyire drámainak hatott kívülről, annyira lazán ment a próbák során. Megtanulható az a fajta tudatosság, hogy a színész lelkileg ne haljon bele ezekbe a helyzetekbe.

Az Egyesült Államokban a jogi és szakmai szabályozás a produkciókban előforduló szexualitás és meztelenség terén folyamatosan fejlődik, és számos tényezőtől függ. A film- és televíziós iparban a tartalomra vonatkozó irányelvek jellemzően a szakszervezetek, mint például a SAG-AFTRA (Színészek Szakszervezete), valamint a különböző tartalomkészítő cégek belső politikái által kerülnek meghatározásra. A szexuális tartalomra vonatkozó szabályozás gyakran szigorúbb, mint a meztelenség esetében, mivel a szexuális aktusok vagy explicit tartalom bemutatása szigorúbb korhatár-besorolásokat eredményezhet. Az iparban egyre nagyobb hangsúlyt kap a színészek védelme, így a produkciók során a biztonságos munkakörnyezet megteremtésére, valamint a beleegyezés és a határok tiszteletben tartására fektetnek hangsúlyt. A meztelenség bemutatására vonatkozó jogi keretek államonként eltérhetnek, és a helyi törvények, valamint a közönség érzékenysége befolyásolhatja, hogy milyen típusú tartalom jelenhet meg a képernyőn. Ezen kívül a közösségi médiában és az online platformokon is különböző szabályok vonatkoznak a szexuális tartalomra, amelyek sokszor szigorúbbak lehetnek, mint a hagyományos médiában. Összességében elmondható, hogy a szex és meztelenség ábrázolása az amerikai produkciókban folyamatosan fejlődik, tükrözve a társadalmi normák változásait és a szórakoztatóipar dinamikus természetét.

Kurucz Marion: Amennyiben a Netflix csapatában dolgozol, az első lépés, hogy az egész stáb részt vegyen egy zaklatásellenes képzésen. Ezen kívül az amerikai színészszakszervezet is...

a SAG-AFTRA erősen ajánlja az intimitáskoordinátor használatát, de csak szimulált szex és meztelenség esetében.

Ahol a meztelenség fogalma rendkívül pontosan van körvonalazva. Ugyanakkor, hiába nem kötelező a szakszervezet részéről, a jelentős filmes stúdiók és streamingplatformok az utóbbi időben mégis elkötelezték magukat amellett, hogy intimitáskoordinátorokat vonjanak be a produkcióikba. Így, ha egy színész egy nagy költségvetésű film forgatásán nem kér ilyen szakembert, akkor is biztosan kap egyet. A független filmek esetében azonban nincs ilyen kötelezettség, ezért sokszor nem alkalmaznak intimitáskoordinátort.

A színész alapszerződésében nem található kifejezett utalás a meztelenségre; csupán annyit említenek, hogy nem vállal el teljesen meztelen szerepet vagy hasonló. Ezen kívül létezik egy úgynevezett "simulated sex and nudity rider" nevű dokumentum, amelyben rögzítik azokat a feltételeket, amelyek alapján a rendező, a színész és az intimitáskoordinátor közösen megegyeztek a vonatkozó jelenetek vagy blokk részleteiről. Ez a dokumentum tartalmazza a koreográfiát és a meztelenségre vonatkozó specifikációkat, és elengedhetetlen jogi jelentőséggel bír. Rendkívül fontos, hogy a forgatás előtt a szereplő is aláírja ezt a megállapodást.

A színházban a feladatkörünk egy összetett és izgalmas együttműködést igényel. Mindenki, aki részt vesz a produkcióban, saját szerepét és felelősségeit tölti be, legyen szó színészekről, rendezőkről, díszlettervezőkről vagy technikai személyzetről. A színészek feladata az, hogy életre keltsék a karaktereiket, míg a rendező irányítja az előadás művészi vízióját. A díszlettervezők és jelmeztervezők gondoskodnak arról, hogy a vizuális világ összhangban legyen a történettel. Mindezek mellett a technikai csapat is kulcsszerepet játszik, hiszen ők biztosítják a megfelelő világítást, hangot és egyéb technikai elemeket, amelyek elengedhetetlenek a zökkenőmentes előadás lebonyolításához. Az együttműködés és a kommunikáció elengedhetetlen ahhoz, hogy a színházi élmény minden elemében harmonikus legyen.

Egyed Bea: A színház világában a feladatkörök integrálása sokkal bonyolultabb. Itt nemcsak az előadás utóéletét kell figyelemmel kísérni, hanem különféle szabványoknak is meg kell felelni, amelyek eltérnek a filmgyártás folyamatától. A meztelenség jelentése is más a színpadon, mint a vásznon, és az sem elhanyagolható, hogy a Trafóban vagy egy emelt színpadon kell-e a színésznek levetkőznie. Nemrég Keresztes Tamás rendező felkért, hogy támogassam a Minden jót, Leo Grande című film színházi adaptációjának próbáit a Bástya Színházban. Felmerült, hogy a filmhez hasonlóan a törékeny testiség a meztelenségen keresztül is kifejezésre kerülhet, de végül nem volt szükség erre, hiszen Udvaros Dorottya és Medveczky Balázs érzékeny játéka már önmagában is megteremtette ezt a hangulatot. A Bástyában ráadásul a nézők zavarba ejtően közel vannak a színpadhoz, ami rendkívüli intimitást ad a helyzetnek. Így a feladatom egyfajta érzékenyítés volt, a mozgás nyelvén keresztül. Érdekesség, hogy Emma Thompson a film forgatásán kifejezetten ellenezte az intimitáskoordinátor jelenlétét.

Olivia Colman egy különleges és intim szerepben tűnt fel a filmben, ahol egy érzelmileg mélyen megjelenített karaktert alakít, akinek a belső vívódásai és kapcsolatai kulcsszerepet játszanak a történetben. Az ő feladata az volt, hogy hitelesen átadja a szereplő komplex érzelmi állapotát, miközben finom árnyalatokkal gazdagította a jeleneteket, így igazán magával ragadó élményt teremtett a nézők számára.

Kurucz Marion: A Wicker című filmben látható egy különleges táncjelenet, amelyben a főszereplő nő és férfi partnere között több izgalmas, szexuális feszültség bontakozik ki. Ezt a jelenetet a tehetséges magyar koreográfus, Molnár Vicával és a brit intimitáskoordinátor, Ita O'Brien segítségével alakítottuk ki, aki a szakmájában igazi legendának számít. Az eredmény számomra lenyűgöző lett, Olivia pedig egy rendkívül profi és kedves személyiség, akivel igazán öröm volt együtt dolgozni.

Related posts