A Ford Puma nem ígér csodákat, de ami igazán fontos, azt megbízhatóan hozza. Az elektromos változata remek választás, ha a fenntarthatóság és a teljesítmény harmóniáját keresed.

A Puma a Ford legsikeresebb európai modellje, ami nem csoda. A praktikus méretű crossover a kontinens egyik legnépszerűbb szegmensében versenyez, az eredeti Pumát idéző formanyelvi megoldásai pedig könnyen felismerhető és fiatalos külsőt kölcsönöznek neki. A modern Puma belső égésű motoros változatai már 2019 óta velünk vannak, de a Ford elérkezettnek látta az időt, hogy a tisztán elektromos kiadást is piacra dobja. Ez lett a Puma Gen-E.
Miután Elvisz Barcelonában alaposan körbejárta a várost, én a magyar sajtóbemutatón kaptam lehetőséget, hogy kipróbáljam a villany-Pumát. A tesztvezetés előtti prezentáció során világosan kiderült, hogy ez az autó kiemelt szerepet játszik a magyar Ford stratégiájában, ami teljesen érthető. A Mondeo, a Focus és a Fiesta piaci kivonása után sürgető szükség van új, erőteljes európai modellekre – akár belső égésű motorral, akár elektromos hajtással.
A Ford a Puma Gen-E-t egy letisztult, hiteles autóként mutatja be, ami szembemegy a szokásos, grandiózus ígéretekkel teli marketingfogásokkal. A magyar autós társadalom jelentős része osztja azt a véleményt, hogy a modern járművek túlzsúfoltak felesleges funkciókkal és hangzatos, de gyakorlatilag haszontalan újításokkal. Ezzel szemben az elektromos Puma célja, hogy egy praktikus és könnyen használható autó legyen, nem pedig egy mozgó szórakoztató központ vagy egy művészi extravagancia. Nem tesz grandiózus ígéreteket, de amit ígér, azt maradéktalanul és kompromisszumok nélkül valósítja meg. Ez az átlátható, őszinte megközelítés valószínűleg sokak számára vonzó lesz.
A Puma Gen-E külső és belső kialakítása szinte teljesen azonos a frissített, belső égésű motorral rendelkező változattal, ami nem véletlen. A Ford szándékosan kerüli, hogy túlzottan eltérőnek tüntesse fel az egyes hajtásláncokra épülő modelleket. A legszembetűnőbb eltérés a hűtőmaszk hiánya, de a hátsó légterelő formája és mérete is kismértékben módosult. Az elektromos Puma modelleken nincsenek különleges azonosítók, de a típusnevet fekete helyett fehér betűkkel emblémázták a csomagtérajtón.
A Ford megközelítése a villanyautók akkumulátorainak méretével kapcsolatban eltér a megszokottól, és ennek mögött több logikai érv húzódik meg. Az autósok többsége ritkán vállalkozik 500 vagy 600 kilométeres utazásokra egyszerre, így a nagy kapacitású akkumulátorok sok esetben feleslegesen nehezítik az autót. A Ford véleménye szerint a legjobb megoldás az, ha az akkumulátorok optimális méretűek, mivel ez nemcsak a gyártási költségeket tartja alacsonyan, hanem az autó összsúlyát is csökkenti. Ennek eredményeként a vásárlók kedvezőbb árakkal és hatékonyabb működéssel találkozhatnak, hiszen a járművek könnyebbek és gazdaságosabbak lesznek a mindennapi használat során.
Ez a hozzáállás az új Pumán is érződik: a padlólemez alatt egy 43 kWh-s akkumulátor rejtőzik, ami elsőre nem tűnik túl soknak. Csakhogy az autó vegyes fogyasztása csupán 13,1 kWh, így a hatótáv a viszonylag kis akkumulátor ellenére is 375 kilométer, ami városban 523 kilométerre nő. Nekem a tesztvezetés során Esztergomból Tatára menet 11 és 12 kWh körül ingadozott a fogyasztás, ami egészen kiváló!
A takarékos működés szerencsére nem megy a teljesítmény rovására. Az első kerekeket forgató villanymotor 168 lóereje tökéletesen elég, az autó még Eco módban sem érződik gyengének - igaz, ilyenkor az elektromos modellekre jellemző instant nyomaték kevésbé hátbarúgós.
A kellemes hétköznapi használatban a futómű is partner. A hangolása kellően puha, miközben tempósabb kanyarokban is képes stabilan tartani az 1563 kilós autót. Azért érződik rajta, hogy nem sportos vezetésre találták ki (persze ez eleve nem volt ígéret): rosszabb útviszonyok között, nagyobb oldalterhelésnél hajlamos a pattogásra.
A belső tér és az infotainment rendszer a facelift utáni belső égésű motoros verzióval teljesen azonos, ezért csak röviden említem. A műszerfal diszkrét, de egyáltalán nem unalmas; a középső infotainment képernyő impresszíven nagy, ám mégis megfelelő méretű, míg a szoftver intuitív és letisztult, ami megkönnyíti a használatát.
Külön figyelmet érdemel a csomagtartó innovatív tervezése. Az aljában rejtőzik egy lenyűgöző, 145 literes extra tárolóhely, amely egészen a padlólemezig nyúlik. A töltőkábel és egyéb kisebb kiegészítők számára kialakított frunk révén maximálisan kihasználható kétszintes csomagteret kapunk a hátsó részben, ráadásul ez a megoldás valamivel mélyebb, mint a belső égésű verziók esetében. Ezt a praktikát már a Teslák világában is nagyra értékeltük – a jótól való inspirálódás sosem számít bűnnek. Az ülések kényelmesek, és bár a belső anyaghasználat nem prémium szintű, az ár-érték arányt figyelembe véve teljes mértékben kielégítő.
Merthogy a villany-Pumának az ára a legnagyobb fegyvere. Az alapváltozat most 11 980 000 forintos akciós áron megszerezhető, ami egy kifejezetten kompetitív összeg, pláne, hogy egy teljes értékű elektromos autóról beszélünk. Az elektromos Jeep Avenger 15,3 millió, az elektromos Peugeot 2008 pedig 14,5 millió forint, de a Puma Gen-E még a Hyundai Kona 13,3, milliós ára alá is becsúszik 1,3 millióval.