Olyan újdonsággal állt elő a MÁV, amire eddig nem volt példa: egy innovatív megoldást dolgoztak ki a nyári járatok késéseinek megelőzésére!

Fedezd fel az AI-forradalom izgalmas újításait és a digitális átalakulás legfrissebb trendjeit a Portfolio november 25-i AI & Digital Transformation eseményén! Ne hagyd ki a lehetőséget, hogy első kézből értesülj a legfontosabb fejleményekről. Regisztrálj most, és tudj meg többet itt!
A klímaváltozás hatásai mára már nem csupán az időjárásról szóló hírek keretein belül érzékelhetők, hanem a mindennapi közlekedés gyakorlatában is. A vasúti infrastruktúra üzemeltetése különösen komoly kihívásokkal néz szembe a forró nyarak következtében. Olyannyira megváltoztak a körülmények, hogy a magyar vasúthálózatnak is olyan szélsőséges hőségviszonyokkal kell szembenéznie, amelyek korábban kizárólag a dél-európai országok sajátosságának számítottak.
A hőség mára már nem csupán Olaszország vagy Spanyolország sajátja - hazánkban is egyre gyakoribbak azok a perzselő napok, amikor a sínek hőmérséklete akár 60 fokra is emelkedhet.
„Tedd különlegessé a mondanivalódat!” – hívta fel a figyelmet Hegyi Zsolt, a MÁV-csoport vezérigazgatója egy Facebook-videóban.
Ezért úgy határoztak, hogy a mediterrán országok tapasztalatait hasznosítják: a pécsi fővonal egyik szakaszán, Bükkös térségében, fehér hővédő bevonattal fogják ellátni a sínszálakat.
A módszer célja egyszerű, de annál hatékonyabb: visszaverni a napfényt, ezzel pedig csökkenteni a fém túlmelegedését.
Ez a különleges bevonat akár 10 fokkal is csökkentheti a sínszálak hőmérsékletét, ami azt jelenti, hogy a hagyományos 60 fok helyett csupán 50 fokra melegszik fel a sín.
"Ez egy kísérleti időszak. Ebben az évben figyelemmel kísérjük és értékeljük a tapasztalatokat, és ha a dolgok jól alakulnak, akkor jövőre már integrálni fogjuk a napi tevékenységeinkbe."
Ez a vizsgált szakasz nem véletlenszerűen került kiválasztásra: az utóbbi évek során itt gyakran tapasztaltunk szélsőséges hőhullámokat, amelyek következtében 60 km/órás sebességkorlátozást kellett életbe léptetni. A célunk most az, hogy az újonnan kidolgozott megoldás hosszú távon mérsékelje ezen korlátozások bevezetésének szükségességét.