Mindenki másképp viselkedik a kamera kereszttüzében - te melyik karaktert játszod ilyenkor?

"Amikor a fényképezőgép lencséje rájuk irányul, az emberek gyakran átalakulnak." - mondja Tóth Balázs, Magyarország kiemelkedő üzleti portréfotósa, aki az elmúlt évtized során csapatával együtt több mint 6500 embert örökített meg. Sokan kifejezetten elutasítják a fényképezést, és a kamera előtt mutatott viselkedésük négy különböző kategóriába sorolható.
"A fotózás előtt jól elbeszélgetünk, nevetgélünk, de amint beáll az illető a fényekbe, teljesen megváltozik az addigi hangulat. Hiszen ez nem egy természetes közeg, ezért a legtöbben zavarban vannak, amit különböző módon igyekeznek feloldani magukban." - meséli Balázs.
Az emberek körülbelül 15 százaléka aktívan próbálja átvenni az irányítást a fotós kezéből, igyekezve megformálni a tökéletes pillanatot. A világítás beállításától kezdve a kamera magasságának megválasztásáig és a megjátszott műmosolyokig mindent saját elképzeléseik szerint alakítanak. Ezzel szemben a tízből hét ember szorong a kamera előtt, és gyakran kényelmetlenül érzi magát a figyelem középpontjában. Ők inkább minél előbb szeretnék túlesni a fotózáson, és hajlamosak azt gondolni, hogy az ő arcvonásaik nem érdemelnek figyelmet. Gyakran egy-egy apró hibára fókuszálnak, és ezzel elveszítik a nagyobb képet, a teljes kisugárzást, amit a fotójuk kaphatna. Még a legnagyobb kihívásokat is elkerülnék, hiszen minden 20. ember ott tart, hogy inkább elbújna, mintsem hogy szembenézzen a róla készült portrékkal. Ők azok, akik, ha nem lenne kötelező a cégnél, sosem lépnének be egy fotós stúdióba, mert a portrék gondolata már önmagában is rettegéssel tölti el őket. Mindössze a lakosság 10 százaléka az, aki látszólag teljes nyugalommal viseli a kamera előtti szereplést.
A közhiedelemmel ellentétben nem szükséges szupermodell külső ahhoz, hogy valakiről vonzó üzleti portré készüljön. Engedd meg, hogy megosszam veled néhány titkot a fotózás világából. A legfontosabb tényező nem a tökéletes arcvonások vagy a szimmetria, hanem az, hogy a fotózott személy képes legyen elfogadni önmagát, és kényelmesen érezni magát a bőrében. A valódi szépséget a kisugárzás adja, ami sokkal beszédesebb, mint bármilyen külső tökéletesség. Sokan úgy érzik, hogy csak ők kényelmetlenek, amikor fényképezik őket, de valójában az emberek többsége nem rajong a kamerák előtt való pózolásért. Az igazság az, hogy mindenkinek van egy kis félelme a fényképezéstől – de éppen ez az, ami lehetőséget ad arra, hogy felfedezzük a valódi énjüket!
A profi portréfotós mestersége abban rejlik, hogy képes a kamera előtt álló emberek természetes varázsát visszaidézni, még akkor is, ha azok kezdetben kicsit megváltozottan viselkednek. Gyakran elegendő csupán egy pillanat töredéke, hogy elkapja azt a mágikus pillanatot, amikor az alany valóban önmagát adja. Ezért válik az arcok kifejeződései olyan lenyűgözően ragyogóvá a felvételeken. Balázs, a stúdió mestere, arról ismert, hogy senkit sem enged el, amíg el nem készíti róla a legjobb portrét, amely valaha készült. Az általa megörökített képek státuszszimbólummá váltak, és sajátos módszereivel képes oldani a feszültséget, így a fotózás élménnyé alakul, ami örökre megmarad az alanyok emlékezetében.