Melyik tart ki hosszabb ideig a villanyautók esetében: a karosszéria vagy az akkumulátor?


A laikusok gyakran hangoztatják, hogy az elektromos autók akkumulátorai az újratöltések során gyorsan elveszítik kapacitásukat, ami a hatótáv drámai csökkenéséhez vezet. "Csak néhány évig bírják az aksik" - mondják, ezzel védve a hagyományos benzinmotort, mintha az lenne a megbízhatóság szimbóluma.

Bár az elmúlt évtized során rengeteg adat gyűlt össze, amely megkérdőjelezi ezt a népszerű nézetet, sokan még mindig ragaszkodnak az előítéletükhöz - olvasható az InsideEVs szakmai portálon. A cikk egy friss kutatásra hivatkozik, amely újabb érveket hoz a kétkedők álláspontjával szemben. Ez nem csupán egy egyszerű felmérés, hanem a brit Geotab vállalat alapos vizsgálata, amely részben a flottamenedzsment területén tevékenykedik.

A vállalat tízezer járművel szerzett tapasztalatainak tükrében a modern autóakkumulátorok átlagos élettartama körülbelül 20 év, ami elfogadható mértékű teljesítménycsökkenést jelent a használat során. Ez különösen kedvező, ha figyelembe vesszük, hogy az Egyesült Államokban az autók átlagos életciklusa mindössze 14 év. Érdemes megemlíteni, hogy a Geotab legfontosabb megállapítása szerint a villanyautók akkumulátorainak kapacitása évente átlagosan 1,8 százalékkal csökken, ami érdekes adat a jövőbeli elektromos járművek fenntarthatósága szempontjából.

Ennyit veszít az autós minden évben autója hatótávolságából, ami azt jelenti, hogy két évtized elteltével még mindig rendelkezhet annak majdnem kétharmadával (64 százalékával). Erre persze azt lehet mondani, hogy van olyan akku, amely egyszerűen kipurcan, meghal, ám a felmérés alapján az autók 0,5 százaléka esetén fordul elő, hogy szélütés éri az akkumulátort.

Az átlagos adatok persze finomításra szorulnak. A meleg klíma nem tesz jót az aksinak. Mint minden autó, a villanyautók is a garázsok hűvösében szeretik tölteni nem kevés állásidejüket. Töltés közben különösen kerülendő a forróság. A Geotab azt találta, hogy a gyors töltés csak minimális mértékben gyorsítja az akkuk degradálódását.

Egy másik fontos tudnivaló, hogy ajánlott a töltöttségi szintet 20 és 80 százalék között tartani. Ugyanakkor a brit kutatók megfigyelései szerint a lítium-vas-foszfát akkumulátorok esetében ez a szabály nem játszik olyan nagy szerepet. Ezen kívül más szakmai elemzések arra figyelmeztetnek, hogy ha ezeket az akkumulátorokat rendszeresen 100 százalékra töltjük, az csökkentheti a hosszú távú teljesítményüket.

Related posts