Kíméletlen idők várnak a szabálysértőkre, amennyiben ezek az új traffipaxok elterjednek.


Spanyolországban nem csupán a gyorshajtás jelenti a problémát az autósok számára, hiszen a helyi hatóságok egy innovatív okosrendszert próbálnak ki, amely a záróvonal átlépését figyeli. Ez a fejlesztés új dimenziót ad a közlekedésbiztonságnak, és célja, hogy csökkentse a balesetek számát, miközben figyelemmel kíséri a közlekedési szabályok betartását.

A közlekedésbiztonság területén napjaink trendjei egyértelműen egy közös cél felé mutatnak: a sebességkorlátozások szigorúbb betartása és az ellenőrzési mechanizmusok fokozott kiterjesztése. E lépések révén a hatóságok azt remélik, hogy jelentős mértékben csökkenthetik a közúti balesetek számát, ezáltal biztonságosabbá téve a közlekedést mindenki számára.

Ezt viszont nem tudják csak a sebesség ellenőrzésével elérni, hiszen temérdek más szabálytalanságot követnek el az autósok, amelyek mind baleseti tényezők lehetnek. Ilyen például a folyamatos fehér vonal, vagyis a záróvonal átlépése.

Ennek szankcionálása eddig nem ment automatikusan, mint a sebességmérők esetén, amelyek gyakorlatilag emberi beavatkozás nélkül működnek. Most viszont Spanyolországban, a Közlekedési Főigazgatóság (DGT) négy, mesterséges intelligenciával felszerelt kamerát helyezett üzembe, amelyek olyan szabálytalanságot is figyelnek amit eddig csak a rendőrök vehettek észre.

Az MI képes arra, hogy hatékonyan kiszűrje az információkat, alaposan elemezze az adatokat, és még a potenciálisan veszélyes helyzeteket is azonosítsa, amelyek jogsértésnek számíthatnak, és pénzbírságot eredményezhetnek.

A DGT éppen ezt a különleges képességet használja ki egy innovatív rendszer keretein belül, amely kamerák segítségével figyeli a forgalmat. A mesterséges intelligencia révén képes azonosítani a szabályszegő járműveket – számolt be róla az autobild.es.

A spanyol hatóságok által bevezetett új rendszer alapját egy innovatív automatikus megfigyelő technológia képezi, amely egy rendkívül specifikus és magas kockázatú szabálysértésre összpontosít: a záróvonal átlépésére, amikor a járművek a gyorsforgalmi utakra hajtanak fel. Ez a mesterséges intelligencia nem csupán észleli a szabálysértéseket, hanem képes azokat értelmezni is, és azonnal értesítést küldeni a megfelelő hatóságoknak, lehetővé téve ezzel a gyors és hatékony bírságolási folyamat megkezdését.

Az eszköz két szinkronizált, egyidejűleg működő kamerából áll. Az első kamera a gyorsítósávot figyeli, míg a második a főpálya jobb oldali sávját, tehát azt a sávot, ahová a gyorsítósávban haladó autók besorolnak.

A cél világos és határozott: dokumentálni kell, ha egy sofőr a sávváltást, vagyis a sávba való besorolást a záróvonalat figyelmen kívül hagyva végzi el.

Ezzel a fejlett dupla kamerás technológiával az MI képes azonosítani, amikor egy autó vagy motorkerékpár átlép a záróvonallal elhatárolt területről. Amennyiben a rendszer megállapítja, hogy a jármű átlépte a vonalat, azonnal értesíti a központot, ahol a rendszám alapján megkezdődik az eljárás.

Ez a fajta szabálysértés 200 eurós (körülbelül 80 000 forintos) pénzbírsággal sújtható, azonban nem von maga után büntetőpontok levonását.

A helyi statisztikák alapján megállapítható, hogy a gyorsítósávokon, a záróvonalat figyelmen kívül hagyva végrehajtott sávváltások rendkívül magas baleseti kockázattal járnak. A DGT (Közlekedési és Infrastruktúra Igazgatóság) által közzétett adatok szerint csupán 2021 során 217 ember életét követelték ezek a balesetek a spanyol utakon.

A spanyol hatóságok komolyan veszik a közlekedési szabályok betartatását, ezért 2025-re több mint száz új sebességmérő kamerát – beleértve a fix és átlagsebesség-ellenőrzőket is – terveznek telepíteni az ország különböző pontjain. A gyorshajtás mellett a Stop táblák figyelmen kívül hagyásának automatikus észlelésére szolgáló rendszerek tesztelése is folyamatban van, amely nálunk is gyakori lehetőséget biztosít a bírságok kiszabására.

Ha a rendszer hatékony, akkor könnyen átállítható más szabálytalanságok figyelésére, vagyis gyakorlatilag minden olyan manővert felismerhet majd, amit eddig csak a járőrök vettek észre. Ennek a kamerának pedig nem kell pihenő, ahol aktív, ott a nap 24 órájában dolgozik.

Szinte borítékolható a későbbi alkalmazása más országokban, és így pár éven belül akár nálunk is megjelenhet valamilyen hasonló kamerás ellenőrző rendszer. A szándék itthon is tetten érhető: a VÉDA-rendszert használva itthon már kapott autós büntetési csekket a be nem kapcsolt biztonsági öv miatt.

Related posts