Előnyös döntést hozhatunk, ha használt dízelautó mellett tesszük le a voksunkat.

A gázolajos autók megítélése hullámvasút módjára jutott a csúcsra és zuhant mélybe az elmúlt években. Sokszor még mindig a legészszerűbb választást jelentik.
Az európai autópiac idealizált favoritjából lettek pár év alatt az apokalipszis lovasai: a Volkswagen körül kialakult botrány, majd az egyre inkább erősödő környezetvédelmi aggályok miatt megcsappant a dízelek iránti kereslet. De vajon tényleg ördögtől való dolog ma dízelautót vásárolni? Minden előnyük elpárolgott, és nem lehet racionális döntés a gázolajos motor mellett dönteni? Ha józan fejjel, objektíven vizsgáljuk meg a helyzetet, akkor kiderül, hogy vannak élethelyzetek, amikor még mindig a dízel a legjobb választás.
Minden autóvásárlás előtt a legfontosabb eldönteni, hogy javarészt mire fogjuk használni az autónkat - mutat rá anyagában a CarNet. Ha nagyobb méretű típusra van szükségünk, amivel általában több utast szállítunk, magas az éves futásteljesítmény, valamint nem ritkák a hosszabb túrák, akkor a dízelmotorok előnyei még mindig sokat nyomnak a latba.
Kikezdhetetlen előnyök - minimális energiafelhasználás
Néhány évvel ezelőtt az olcsóbb üzemanyagok a dízelmotorok mellett érvelték a választást, de ez az előny mára már eltűnt. Jelenleg a gázolaj általában drágább, viszont a dízelautókra jellemző alacsony fogyasztás továbbra is jelentős megtakarításokat hozhat. Ez a megtérülés pedig közvetlenül arányos a megtett kilométerek számával, így a tervezett használat kulcsfontosságú szerepet játszik a döntésben.
Egy tipikus kompakt autó esetében a dízelmotorok fogyasztási előnye körülbelül 30 százalék, ha összehasonlítjuk őket a benzines változatokkal. Ha mindennapi példát keresünk, nézzük meg, hogy 100 kilométer megtétele mennyibe kerül: a dízel autó átlagos fogyasztása körülbelül 5,5 l/100 km, míg a benzinesé 8 l/100 km. Ez azt jelenti, hogy ha a benzint 635 forintos áron vásároljuk, akkor 100 kilométerre a benzines kocsi üzemeltetése 5080 forintunkba kerül. Ezzel szemben a dízel autó esetében, ha 645 forintos árat nézünk, a költség mindössze 3550 forint. Ez a különbség jól mutatja, hogy a dízel üzemanyag használata hosszú távon milyen jelentős megtakarítást eredményezhet.
Ha elvégezzük a számítást, kiderül, hogy 10 ezer kilométer megtételéhez 508 ezer forint értékű benzinre lenne szükség, míg dízellel mindez 355 ezer forintba kerülne. Ez összesen 153 ezer forintnyi különbséget jelent. Ha ezt az távolságot évente megduplázzuk, a dízelhasználattal már 300 ezer forintot is megspórolhatunk.
Ellenérvként gyakran felmerül, hogy a dízelmotorok fenntartási költségei magasabbak, de ez a megállapítás ma már nem állja meg a helyét teljes mértékben. Az Euro 6-os normák fokozatosan szigorodó követelményei, valamint az európai autóipart sújtó szén-dioxid-kibocsátási határértékek hatására egyre kevesebb egyszerű, szívó benzinmotor található az utakon. Ezeket a motorokat teljes mértékben felváltották a kisebb lökettérfogatú, közvetlen befecskendezéses, turbófeltöltővel ellátott benzines motorok. Ezek a modern motorok nemcsak összetettebb technikai felépítéssel rendelkeznek, hanem a szervizigényük is hasonló, ha nem nagyobb, mint a dízeleké.
Ezeknél is megjelentek új, szervizelést igénylő rendszerek, mint a részecskeszűrő, a kéttömegű lendkerék vagy a közvetlen befecskendezéses technológia. Utóbbi miatt a szívósor, a szívószelep oldalán jelentkező lerakódások, kokszosodás emészthet fel jelentős összeget, és maga a turbófeltöltés konstrukciója (magasabb égési csúcsnyomás, nagyobb igénybevétel, magas nyomású üzemanyagrendszer) eleve több törődést igényel, mint a szívó megoldás.
Ha hatalmas teljesítményre van szükség, a dízelmotor még mindig a legjobb választás!
Bár a turbófeltöltés dominanciája és a hibrid hajtással terjedő villanymotorok komoly nyomatéka csökkentette a dízelek előnyét ezen a téren, de még mindig ez a konstrukció a legcélravezetőbb, ha gyakran vontatunk, vagy nagyobb tömegű és méretű családi autóban gondolkodunk.
Ezekben a helyzetekben igazán előtérbe kerül a dízelmotorok kiemelkedő hatásfoka. Akár utasokkal, akár csomagokkal megrakodva, sőt, még utánfutót is vontatva, egy nagyobb lökettérfogatú dízeltípus nem fogja elhagyni a teljesítményét, és nem fogja érezni az erőtlenséget. Ráadásul a fogyasztás sem emelkedik meg drasztikusan, mint ahogy azt egy hasonló teljesítményű benzines motor esetében tapasztalhatnánk.
Ma már valóban sokkal tisztábbak.
A gyártók sokáig trükköztek azért, hogy kijátsszák a szigorodó kibocsátási normákat, ám 2018 óta erre egyre kevesebb lehetőségük akad. A WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure) fogyasztási szabvány, valamint a valódi, forgalomban történő kibocsátást megállapító RDE-mérés (Real Driving Emissions) életbe lépésével nincs kibúvó, a dízeleknek is hozni kell a drákói szigorral meghatározott értékeket.
A mérések tanúsága szerint a dízelmotorok, a gyártói korszerűsítések révén, mint például az SCR-katalizátor, az AdBlue adalékanyag és a részecskeszűrő alkalmazása, nemcsak hogy nem lépik túl a laboratóriumi körülmények között megengedett 80 milligrammos nitrogén-oxid szintet, hanem valójában 40-60, sőt egyes esetekben 10-20 mg-ra is lecsökkentett NOx-értékekkel üzemelnek a valós forgalmi helyzetekben.
A dízelautók alacsonyabb üzemanyag-fogyasztása révén kedvezőbb szén-dioxid-kibocsátással rendelkeznek. Így tehát, ha egy modern, a legújabb Euro 6d Temp kibocsátási normáknak megfelelő, jól karbantartott gázolajos járművet választunk, nem kell aggódnunk a levegőminőség miatt. Valójában sokkal komolyabb tényezők befolyásolják a lakott területek környezetét, amelyekkel érdemes foglalkozni.
Jelenleg nincs okunk aggodalomra a tervezett korlátozások kapcsán, hiszen Magyarországon erről még csak szó sem esett. Az Euro 3-4 besorolású, szennyező dízelmotorok továbbra is gond nélkül üzemeltethetők. Egy frissen beszerzett gázolajos jármű pedig valószínűleg életciklusa végéig megőrzi jogosultságát, és nem fogják kitiltani sem hazánkban, sem más országokban.
A dízelmotorok jövője rendkívül nehezen megjósolható, hiszen a piacon jelenleg a benzines és hibrid megoldások aratnak nagy népszerűséget. Ugyanakkor a dízeltechnológia előnyei miatt valószínű, hogy még hosszú éveken át keresett alternatíva marad a személyautók világában. Az elkövetkező időszakban újabb motorok fejlődése várható, és a dízelmodellek akár különleges csemegéként is feltűnhetnek a gyártók palettáján, vonzva azon vásárlókat, akik értékelik a hatékonyságot és a teljesítményt.
Bár léteznek olyan előrejelzések, amelyek aggodalomra adhatnak okot, nem szükségszerű, hogy drámaian csökkenjen a gázolajos motorral szerelt járművek másodlagos piaci értéke. Szakértők véleménye szerint a kisautók esetében a távoli jövőben valóban csökkenhet az értékük, különösen a dízelmotorok miatt. Ugyanakkor a közepes és nagyobb méretű autók esetében erőteljes értéktartásra is lehet számítani, ami kedvező jele lehet a piaci stabilitásnak.