Egyre növekvő érdeklődés övezi hazánkban a cukorrépa termesztését - Agrotrend


A cukorrépa betakarítása lassan a végéhez közeledik, és a termelők körében örömteli hírek terjednek. Azok, akik öntözéssel támogatták a növény fejlődését, kiemelkedő termésátlagokra számíthatnak; bizonyos helyeken a hektáronkénti hozam akár a lenyűgöző 90 tonnát is túlszárnyalhatja. Az országos átlagot tekintve, amely 60 tonna körüli, ez figyelemre méltó eltérés, és jól mutatja, hogy a vízutánpótlás mennyire meghatározó szerepet játszik a gazdaságok sikerében. Különösen figyelemreméltó a Talentis Agro Zrt. teljesítménye, amely idén először indította el a cukorrépa termesztését Mosonmagyaróvár környékén. Itt a termésátlag várhatóan még a csúcsnak számító 90 tonnát is meghaladja, elérve a 100 tonnát, ami igazán figyelemre méltó eredmény.

Ha visszatekintünk a rendszerváltás hajnalára, akkor azt tapasztalhatjuk, hogy ebben a régióban még virágzott a cukorrépa termesztése, és az ország területén több mint tíz cukorgyár működött. Ma már csupán a kaposvári cukorgyár maradt meg, mint az egyetlen hazai üzem, ahol a gazdák szerződéses kapcsolatban állnak. A cukorrépa termesztése nem éppen költséghatékony vállalkozás, hiszen hektáronként 600-900 ezer forint kiadásra van szükség ahhoz, hogy rentábilis legyen. Emellett a gazdáknak minimum 50 tonnás hozamot kell elérniük, ami az idei nyári időszakban nem mindenhol valósult meg. A Talentis Agro Holding már harmadik éve öntözi azt a területet, ahol korábban kukoricát termesztettek, méghozzá 16 tonnás termésátlagokkal. Érdekes, hogy még a 2022-es, rendkívüli aszályos időszakban is hasonló eredményeket könyvelhettek el, amikor a termésátlag körülbelül 3 tonna volt.

A Lajta-Hanság Zrt. területén, ahol 268 hektáron folynak a munkálatok, az aszályos időjárás ellenére is sikerült a csapadékhiányt öntözés révén kompenzálni. Jelenleg a termés kétharmada még a földeken várakozik, de az első tapasztalatok alapján a cukorrépa termesztésének nincsenek jelentős hátrányai, amennyiben a vízellátás biztosított. A legnagyobb kihívás azonban még előttünk áll: a betakarítás megkezdése és a termény elszállítása lesz a következő lépés, ami komoly feladatot jelent.

A térségben jól ismert, hogy a cukorrépát vasúton szállítják, de az előkészületek sem elhanyagolhatóak, hiszen a termények eljuttatása a feldolgozóüzemhez komoly egyeztetést és precíz tervezést igényel. A holding esetében például 25 ezer tonna cukorrépa mozgatásáról beszélhetünk. A szakértők külön hangsúlyozták az öntözés jelentőségét, mivel enélkül a környéken csupán 60 tonna termésátlagot lehetett elérni, ami nem elegendő a megbízható termeléshez és a kiváló minőség biztosításához. A Lajta-Hanság Zrt. jövőre 268 hektáron szóját fog termeszteni, és az azt követő évben visszatér a kukoricához. A szakemberek e vetésforgóban gondolkodnak, mivel úgy vélik, hogy ezek a növények stabil piaci kereslettel rendelkeznek a környéken, ahol feldolgozóüzemek, hűtőházak és konzervipari létesítmények is találhatóak. Ez különösen igaz a cukorrépára, amelynek termesztése korlátozott területeken valósítható meg, mivel a szállítási költségek jelentősek, és a kaposvári gyár igénye is véges.

A Nemzeti Agrárkamara friss összegzése azt mutatja, hogy a korábbi évekhez képest egyre többen gondolkodnának a cukorrépa termesztésében: eddig 54 tonna termésátlagot produkált a növény hektáronként és összesen 454 ezer tonnát takarítottak be. Ez több a tavalyinál - sőt, az utóbbi 6 évben mértnél is -, de nagyobb volt a termőterület is: 2023-ban 14,3 ezer, idén a KSH szerint durván 17 ezer hektárról hozzák le a gyökeret, ami a mostani átlaggal számolva 918 ezer tonnás termést jelentene.

Szeptember végén begördült az első cukorrépavonat a Magyar Cukor Zrt. kaposvári gyárába, és ezzel megkezdődött a 2024. évi cukorrépakampány. A Rail Cargo Hungaria a szükséges vasúti kocsi és vontatási kapacitás biztosításával felkészült a több mint négy hónapig tartó betakarítás fuvarozási feladataira. Magyarország piacvezető vasúti árufuvarozó vállalata a tervek szerint 2025. január végéig várhatóan 450 ezer tonna terményt továbbít a cukorgyárba csaknem 40 feladási állomásról.

50% vasúton

Az összes betakarított terménynek közel 50%-át az RCH vasúti szolgáltatásain keresztül szállítják, ami tovább csökkenti a közúti fuvarozás szerepét a tavalyi évhez képest. Ez a lépés hozzájárul a kamionos szállítás környezeti hatásainak mérsékléséhez és a közutak forgalmának enyhítéséhez. A 2023-as év kedvező terméséből kiindulva a magyar gazdák hasonló területen, összesen 14 ezer hektáron vetettek cukorrépát a feldolgozó üzem számára. A június végéig tartó kedvező időjárás kezdetben ígéretes termésátlagokat sejtetett, azonban a nyár rendkívüli aszálya jelentős mértékben csökkentette a növények hozamát. Ennek következtében a cukorrépa terméshozama is visszaesett, és becslések szerint hektáronként 56-60 tonna között alakul. A várható cukortartalom pedig átlagos szintet mutat.

Heti 25 cukorrépavonat

A cukorrépát az RCH 440 darabból álló Ea sorozatú teherkocsiflottájával szállítják, amelyet kizárólag erre a célra rendeltek alá. Egy átlagos cukorrépavonat 25-28 vasúti kocsiból tevődik össze, és összesen 1300 tonna terményt szállít. A kampány tervezett időtartama alatt, amely 130-135 napra nyúlik, a társaság szerelvényei több mint 150 ezer kilométert fognak megtenni. Hetente pedig várhatóan 24-25 cukorrépavonat fog közlekedni a magyar vasúti hálózaton.

Összehangolt logisztika

A vasúti infrastruktúra felújítása során zajló munkálatok komoly kihívások elé állítják a fuvarozást, különösen figyelembe véve, hogy a termények szállítása az ország különböző pontjairól - gyakran akár 450 kilométer távolságból - történik Kaposvár irányába. A kampány sikeres lebonyolítása érdekében elengedhetetlen a Rail Cargo Hungaria és a gyár szakemberei közötti magas szintű logisztikai koordináció és szoros együttműködés.

Related posts