Bejelentették az új villanyautót, és ennek következtében jelentős zuhanást szenvedett el a Ferrari piaci értéke.


Néhány órával azt követően, hogy a cég jövőbeli villanyautójáról először vitatták meg, mint kézzelfogható valóságot, a Ferrari árfolyama 12 hónapja nem tapasztalt mélységekbe süllyedt a tőzsdén.

Utoljára 2024 februárjában értek ilyen keveset a Ferrari-részvények, mint a kereskedés tegnapi zárásakor, derül ki a Google adataiból.

Általában egy új autómodell bemutatása szokta növelni a befektetők bizalmát a gyártók iránt a tőzsdén, azonban most ez a tendencia megdőlt. A Ferrari Elettrica, amelynek bemutatója 2026 tavaszán esedékes, már most felfedte néhány műszaki részletét. Ez a modell a vállalat első teljesen elektromos autójaként lép a piacra.

Könnyedén arra a következtetésre juthatunk, hogy az elektromos Ferrari váltotta ki a piac elfordulását az autógyártótól, de valójában ez nem így van.

Épp ellenkezőleg: a részvények értéke azt követően kezdett zuhanni, hogy a Ferrari módosította középtávú célkitűzéseit, és bejelentette, hogy 2030-ra pontosan fele annyi villanyautót, és kétszer annyi benzinmotoros modellt fog építeni, mint amit még 2022-ben kitűzött maga elé.

Az eredeti projektált eladási arányok a tisztán elektromos, benzines és hibrid modellek között 40:20:40 voltak, azonban a legfrissebb módosítások nyomán ez az arány 20:40:40-re változott.

Még figyelemreméltóbb, hogy ez a változás valójában a vállalat profitját is növeli, hiszen a hagyományos hajtásláncokkal felszerelt modelleket nagyobb árréssel tudják értékesíteni. Ezt jól mutatja, hogy a Ferrari felfelé módosította az idei évre vonatkozó előrejelzéseit: a korábban várt 7,0 milliárd euró helyett most már 7,1 milliárd eurós nettó árbevétellel kalkulálnak, míg a kamatok, adózás és értékcsökkenési leírás előtti eredmény (EBITDA) 2,68-ról 2,72 milliárd euróra emelkedett. Ugyanakkor a 2030-ra vonatkozó előrejelzések – 9 milliárd eurós nettó árbevétel és 3,6 milliárd eurós EBITDA – kissé elmaradnak a korábban bejelentett számoktól: a nettó árbevételt például eddig 9,8 milliárd euróra várták.

Részben ez az utóbbi, gyenge középtávú kilátás, részben a profitabilitást alapvetően meghatározó termékmixet érintő, jelentős mértékű változásának a puszta ténye okozhatta a részvényértékek hirtelen esését.

Amennyiben tényleg így áll a helyzet, és a cég iránti bizalom alapvetően megmaradt, akkor valószínűleg hamarosan helyreáll a stabilitás, lehetővé téve a Ferrari további sikeres növekedését a tőzsdén. 2016 óta, amikor a vállalat elhagyta a milánói értéktőzsdét, a részvények értéke lenyűgöző 773 százalékos emelkedést mutatott.

Az eredetileg 40,54 eurón forgalomba hozott részvények első lépéseiként néhány hét leforgása alatt 30 euróra süllyedtek, ám ezt követően olyan dinamikusan emelkedtek, mintha csak egy rakéta indult volna el. Idén februárra már 482 eurón álltak, amit senki sem várt.

Tegnap viszont a részvények értéke drámai módon, mindössze egy nap leforgása alatt 15,4%-kal csökkent, sőt, rövid időre még mínusz 16,1%-on is állt. Érdekes, hogy a cég történetének korábbi legrosszabb napját 2016 februárjában éltük át, amikor a részvények értéke egyetlen nap alatt 12,4%-kal zuhant.

Kihívást jelent pontosan megítélni, hogy az értékcsökkenés mennyire kapcsolódik a Ferrari Elettrica megjelenéséhez. Hiába büszkélkedik 1000 lóerővel, ha a jármű tömege több mint 2,3 tonna, ami messze elmarad a Ferrari hagyományos sportautóinak könnyedségétől. Ráadásul még aggasztóbb, hogy a Ferrari éppen akkor dobja piacra elektromos modelljét, amikor az elektromos szupersportautók iránti kereslet szinte összeomlani látszik. Minden gyártónak át kellett gondolnia a terveit és termékstratégiáját, miután az év elején világossá vált, hogy a vásárlók inkább a benzines luxussportautókra szavaznak, amikor autót választanak.

Related posts