Míg a fiatalok körében a NER-kritika szinte magától értetődő, addig az előző generáció popsztárjai mostanra merítettek a türelem kútjából, és elérkezettnek érzik az időt, hogy hangot adjanak a uszítás elleni tiltakozásuknak.

Majka fergeteges koncertet adott a debreceni Campus Fesztiválon, 2019. július 18-án - Kép: Czeglédi Zsolt / MTI
Felgyorsultak az események a magyar zeneiparban. Csak néhány nap leforgása alatt több népszerű magyar előadó és zenekar kezdett el kormánykritikus hangvételben nyilatkozni a koncertjeiken, köztük olyanok is, akik eddig óvatosan ügyeltek arra, hogy ne merüljenek el az ilyen politikai diskurzusokban. Felvetődik a kérdés: vajon popzenei populizmusról van szó, vagy talán egy széleskörű politikai ébredés bontakozik ki a mainstream zenészek körében? Hosszú ideje létezik egy olyan előadói közeg, amelynek tagjai, mint például a frissen a ellehetetlenítési törvényjavaslatra reagáló Carson Coma és Krúbi, már nem meglepő módon állnak ki kormánykritikus nézetek mellett. Számukra a politikai kiállás már szinte a művészi kifejezés szerves részévé vált.
Ez összességében igaz a 2020-as években, és a Covid idején megjelent új magyar popzenei generáció egészére, amely komoly paradigmaváltást hozott a zenéjében, kommunikációjában visszatérő rendszerkritikus attitűdjével. Idesorolható még Azahriah is, aki nyíltan fejtette ki a politikai nézeteit és fenntartásait több műsorban, tüntetésen és a közösségi médiában is. Azahriah-t - a fent említett előadókkal ellentétben - eleinte még szokatlan módon hímes tojásként kezelte a kormánysajtó, aztán ő is közellenséggé vált, miután felszólalt az influenszerek által szervezett tüntetésen.
A hazai hiphop szcénában nem csupán az új generáció hangja lett bátorabb, hanem már régóta jelen van a politikai diskurzus is. Az utóbbi három évben azonban különösen éles kontúrokkal rajzolódtak ki a társadalmi problémák, amelyeket a művészek a dalaikban kifejeznek. Sokan úgy vélik, hogy ez a hiphop lényegi sajátossága: a műfaj nem csupán zene, hanem egyfajta politikai eszköz is, amelynek célja, hogy felhívja a figyelmet a sürgető társadalmi kihívásokra és merjék megkérdőjelezni a hatalmat. Gondoljunk csak a legendás Public Enemy vagy Paris munkáira, és a modern klasszikusokra, mint Kendrick Lamar, akik határozottan a társadalmi igazságosság mellett állnak ki.
A Tha Patkányz formáció hangvétele nem éppen a visszafogottságról szól: "Rakat fideszes, nem mc-k, csak undorok, milyen nagy rapper az, ki az államtól kuncsorog" – az ilyen sorok nem okoztak meglepetést a hallgatóság számára. A tagok bátran elnevezték Orbán Viktort "köpcös kreolnak" egy másik dalukban, és nem riadtak vissza attól sem, hogy politikai vitákat énekeljenek meg, mint például "a Gyurcsány tán jobb vót'?". Tavaly ősszel a Telex Afterben kifejtették, hogy a hiphop, mint rendszerkritikus műfaj, kötelezi az előadókat arra, hogy felemeljék szavukat az igazságtalanságok ellen. Kihangsúlyozták, hogy "a magyar akkor is éhen hal, ha naponta 8 órát robotol", ezzel is érzékeltetve a társadalmi problémákat, amelyekkel nap mint nap szembesülnek.
A Hősök új albuma idén debütált, és Eckü visszatért a korábbi, tüzes hangzásvilágához. Ezen a lemezen nem finomkodott, inkább a merész megnyilvánulásokat helyezte előtérbe, emlékeztetve Hoffmann Rózsára, akit állítólag egy hétre egy vécébe zárt volna. Ahelyett, hogy sejtelmes, többértelmű sorokkal játszott volna, a Fidesz kedvenc publicistájának üzent, amikor ezt rappelte: "Mielőtt a kesztyűm felakasztom, A Bayer Zsolt fejébe törlöm a szaros bakancsom." A Telex Afterben is rámutattak, hogy ebben a mondatban rengeteg ember dühe és frusztrációja tükröződik, ami Bayernek szól.
A fent említett fiatal zenei közegnek és a rapszíntérnek a politikai véleményalkotása láthatóan egy jól dokumentált sorminta része, velük együtt járó elem. Marsalkó Dávid és Molnár Ferenc Caramel hétvégi kiállása érdekesebb volt.
Úgy tűnik, hogy az idősebb popgeneráció művészei – akik eddig jellemzően elkerülték a hatalom kritikáját a dalaikban – most mintha hirtelen felfedezték volna, hogy van lehetőségük szabadon beszélni a társadalmi és politikai kérdésekről a közönségük előtt.
Még ha nem is rendelkeznek tapasztalattal ezen a téren, és általánosságban véve nem létezik egy tökéletes recept arra, hogy mi teszi működőképessé egy nyilvános beszédet, mégis számos tényező befolyásolhatja annak sikerét.
Marsalkó és Caramel, a Quimby zenekarból ismert Kiss Tibivel kiegészülve, egy hétvégi esemény keretein belül az összefogás és az egység fontosságát hangsúlyozták, miközben a széthúzás ellen emelték fel a szavukat. A három előadó megszólalásaiban közös vonásként az figyelhető meg, hogy konkrét politikai állásfoglalásokat nem tettek, inkább az összetartásra és a közös célok melletti kiállásra ösztönözték a közönséget. A pártpolitika és a konkrét nevek említése helyett inkább egy általános, pozitív üzenetet közvetítettek. Érdemes megjegyezni, hogy Marsalkó és Caramel korábban is elkerülték az ilyen jellegű politikai megnyilvánulásokat, legyen szó színpadi fellépésekről vagy interjúkról.
A legélesebb és legkonkrétabb Caramel fellépése Szegeden zajlott: "Ezek a gyáva alakok annyit tanultak a drága Oxfordban, hogy hogyan lehet megosztani az embereket. De most nem konkrét személyekre utalok, bárkire is gondolhatunk" - fogalmazott, majd e szavakkal zárta gondolatait: "Legyen szó cigányról, fehérről, zsidóról, megrögzött keresztényről vagy meleg emberről, mindannyian összetartozunk, és ezt senki nem vehet el tőlünk, és ne is próbálja meg, mert megtanultuk már 1848-ban és 1956-ban is, hogy nem lehet minket megosztani. Aki mégis megpróbálja, az biztosan el fog bukni." Molnár hangsúlyozta, hogy neveket nem kíván említeni, még akkor sem, ha az oxfordi hasonlat egyértelműen célzott a fideszes elitre.
Caramel kedden a Telexnek adott interjújában reagált az eseményekre, hangsúlyozva, hogy nem egyes személyekre célzott, és hogy az üzenete mindenki számára szabadon értelmezhető. Kifejtette, hogy nem készült fel a beszédére, és régóta felhalmozódott benne a frusztráció, amely a szegedi esemény során kitört belőle, amikor a tömeget szemlélte. A trágár megnyilvánulását utólag megbánta, elmondta: "Rutintalan vagyok az ilyen témák kezelésében."
Egy különleges napon, amikor Caramel, Marsalkó Dávid, a Halott Pénz énekese is színpadra lépett a Budapest Parkban, megosztotta gondolatait a jelenlegi politikai helyzetről. "Mindannyian pontosan tudjuk, milyen időket élünk. A nemzetközi közélet és politika, de még itthon is, komoly kihívások elé állít minket. Folyamatosan érkezik a nyomás, a feszültség és szinte már a szorongás is. De egy dolgot mindig tartsatok szem előtt: soha ne engedjétek, hogy a politika tönkretegye a családi vagy baráti kapcsolataitokat. Mert a család, a barátság és a szerelem nem csupán négy évre szól" - hangsúlyozta Marsalkó. Beszédében személyes vonatkozást is említett, hiszen édesapja, Marsalkó Péter, a Fidesz színeiben indult a 2024-es önkormányzati választáson Pécsen.
"Arra kérlek benneteket, hogy bármi is szétszakít titeket, ne hagyjátok, hogy elválasszon titeket. Akármilyen olyan energiát kaptok a jövőben, ne menjetek alá, és maradjatok együtt, tartsátok meg magatokban az elfogadást, a szeretetet" - bár Marsalkó is mondhatta volna ezt, az idézet már Kiss Tibitől, a Quimby frontemberértől származik, aki a zenekar hétvégi, Bikás Parkban tartott koncertjén beszélt erről. Bár nem mondott ki semmi konkrétan politikait, a szeretet és elfogadás fontosságát hangsúlyozó mondatait a kormányhoz közel álló média is politikai nyilatkozatként értelmezte, és az események sorozatában ezt is a friss hullámhoz sorolják.
Kiss 2017-ben már verssel üzent a miniszterelnöknek, és Veiszer Alinda interjújában levarangykirályozta Orbánt, 2019-ben pedig a Magyar Hangnak adott interjút, amiben a fennálló rendszert kritizálta, ugyanakkor kitért arra, hogy a támadások ellenére visszamennének Tusványosra, ha újra elhívnák őket fellépni. Kisstől az ilyen jellegű kiállások eggyel megszokottabbak. De Caramelben, Marsalkóban és a szintén idesorolható Majkában - akinek utolsó nagy politikaibb húzása a Csurran-cseppen című dal volt, amire azóta Magyar Péter is táncolt - az a közös, hogy mind a kereskedelmi tévé világához köthető, népszerű előadók, akik közvetve vagy közvetetten, de profitáltak a NER-ből, és a valódi véleményüknek csak akkor adtak hangot, amikor gyengültek a Fidesz esélyei a jövőre esedékes választáson.
Természetesen fennáll az a jogos és hiteles emberi szempont is, hogy az elmúlt idők politikai eseményei felháborították a frissen felszólalt szereplőket és elegük lett a rendszerből. Caramel tavaly februárban már ott volt az online-tartalom-gyártók és influenszerek által szervezett tüntetésen a Hősök terén, és idén tavasszal már a Tisza Párt standjánál pózolt Pilisborosjenőn.
Elengedhetetlen hangsúlyozni, hogy a jelenleg megszólaló egyének nem politikai pártok vagy mozgalmak nevében léptek fel, hanem saját egyéni véleményeiket, kritikáikat, illetve szeretetre ösztönző, mozgósító és motiváló üzeneteiket osztották meg.
Az egy másik kérdés, hogy vajon valóban ezt kívánják-e, illetve hogy a pártok hogyan használják majd fel saját érdekeik érdekében.
Caramel 2022 tavaszán még a Fidesz országgyűlési képviselőjével, Hoppál Péterrel pózolt a fényképeken, miközben koncertet adott a Fidesz Baranya 02-es pécsi kampánynyitóján. Ezt Hoppál vasárnapi Facebook-posztjából tudhattuk meg, ahol egy - kissé félreértelmezett - közmondással reagált Molnár szavaira: "Ki a Tisza vizét issza, saját levét issza vissza!" Az énekes erre a posztra friss interjújában válaszolt a Telexnek, ahol üdvözletét küldte Hoppálnak, akivel korábban kellemes beszélgetéseket folytattak a zenéről, állítása szerint. Emellett kifejezte háláját a három évvel ezelőtti fellépésért, amire úgy emlékszik, hogy igazán jó hangulatú volt. Szerinte a meghívás körülményei kissé zavarosak voltak, mivel valójában nem tudta, milyen eseményre készül, de úgy véli, hogy Magyarországon ez elkerülhetetlen, hiszen mindkét politikai oldallal előfordult már hasonló helyzet.
Egy dolog biztos: a kormánypárt villámgyorsan reagált, és azonnal támadásba lendült az ellenvéleményét kifejező előadóval szemben. Caramel a Telexnek úgy nyilatkozott, hogy "éppen rászálltak" a közösségi médiában a szegedi koncert óta. "Érdemes lenne átgondolni, hogy hova vezet ez az irány. Az én lejáratásom nem azt jelzi, hogy valódi véleményszabadság létezik, sokkal inkább azt, hogy el kell hallgattatni a másikat, hiteltelenné kell tenni, tönkre kell vágni. Pedig én csupán annyit mondtam, hogy együtt kellene maradnunk. De bármit is mondok, minden egyes kijelentésem támadásnak minősül. Beindul a gépezet, és megállás nélkül pörög tovább, anélkül, hogy bárki is eszébe jutna, hogy vissza kellene váltani az 5-ös sebességről 1-esre, mert így csak a szakadék felé rohanunk" - értékelte a kormánypropaganda működését lapunknak, hangsúlyozva, hogy hívő keresztény emberként fáj neki látni, ahogyan a hatalom a közösségi médiát gyűlöletkeltésre használja.
Volt egy korábbi esemény is, amely miatt az énekest a kormánypárthoz kapcsolták: Caramel 2018-ban fellépett Bajkai István mellett, aki a Fidesz egyik alapító tagja volt és Erzsébetváros alpolgármestereként is ismert. Az esemény az Almássy téren zajlott, ahol Bajkai zongorán kísérte az énekest a Roma Polgári Tömörülés rendezvényén. Az együttműködésük sok kérdést vetett fel, és hozzájárult a Caramel és a politikai színtér közötti kapcsolatok értelmezéséhez.
Caramel 2023-ban a Telex After műsorában megosztotta politikai nézeteit, és a Bajkai-ügyet is érintette. Elmondta, hogy a fellépésre a Roma Polgári Tömörülés nevű egyesület invitálta, amelynek alapítója a keresztapja, Makai István. "Makai Istvánnak jó barátja volt Bajkai, így én is megismerkedtem vele, és az első benyomásom alapján szimpatikus embernek találtam. Természetesen tudtam, hova megyek, szóval nem voltam naiv" - magyarázta. Hozzátette, hogy véleménye szerint függetlenül a politikai irányvonalaktól, minden politikus igyekszik hangsúlyozni, hogy ő az, aki a közösség számára valami jót hoz, és ezt az embereknek "ezüsttálcán" kínálja. Két évvel ezelőtt egy interjúban Caramel kifejtette, hogy elég kritikus a politikai helyzettel kapcsolatban, legyen szó belföldről vagy külföldről, de hisz abban, hogy az emberek véleménye idővel változhat, még akkor is, ha az évtizedekkel ezelőtti nézeteikhez képest.
Az elmúlt hónapokban felszólaló Majka, Marsalkó és Caramel popzenéje egyben populizmus is: ők akkor álltak ki, amikor már látványosabb lyukak tátongtak a rendszeren. Majka is azután kezdte el karcosabban kritizálni a hatalmat, hogy az RTL-hez igazolt. Marsalkó ehhez képest tavaly még a TV2 Megasztár című műsorában zsűrizett Caramellel együtt, igaz, csak egy évadra. A következő szezonban a Blikk szerint a NER-hez azért jóval közelebb álló Tóth Gabi és Curtis ül majd a két zenész helyére.
A Marsalkó-féle formáció Orbán Viktor szívének kedves volt: a miniszterelnök korábban megosztotta már egy dalukat, amikor pedig egy tavalyi TikTok-videójában Majka és a Halott Pénz közül kellett választania, Orbán magabiztosan Marsalkóék produkciójára voksolt, bár a következő körben Ákossal ők sem tudták felvenni a versenyt. A Halott Pénz útja ráadásul Caramelhez hasonlóan összeért a NER-rel: amikor 2022 márciusában Mészáros Lőrinc bankja egyesült a Budapest Bankkal, a cég a Hungexpón egy Halott Pénz-koncerttel ünnepelt.
Kihagyhatatlan szereplője a hazai médiának Hajós András, aki manapság inkább médiaszemélyiségként van jelen a köztudatban. Zenész múltja sem elhanyagolható, hiszen az Emil.RuleZ! zenekar frontembereként kezdte pályafutását. Emellett saját produkciója, a Dalfutár, szintén népszerű, amelyben különböző neves magyar zenészeket von össze egy-egy közös dal erejéig. Az utóbbi időben azonban Hajós hitelességét sokan megkérdőjelezték a közösségi médiában, főként amiatt, hogy kormánykritikáit úgy fogalmazza meg, hogy közben a TV2-től is kap jövedelmet mint a Nagy Duett zsűritagja. Ráadásul nem sokkal ezelőtt az újraindított Indexhez is csatlakozott, ahol TikTok-tehetségkutatót irányított. Korábban pedig a Sztárban sztár című műsorban Stohl Andrással, Liptai Claudiával és Lékai-Kiss Ramónával együtt zsűrizett, ami tovább növelte a közönség körében betöltött szerepét.
Hajós az utóbbi hetekben többször is megosztotta véleményét arról, hogy a TV2-n sugárzott Tényeket nem érdemes túlzottan komolyan venni. A "Lölő Land" szójáték Mészáros Lőrinc nevével fűszerezte a beszélgetéseit, de emellett Gáspár Győzőnek is kifejezte tetszését azzal kapcsolatban, ahogy az előadó az orosz nagykövettel egy zebrát fogadott örökbe. Ezzel a megjegyzéssel arra a különös eseményre utalt, amikor Gáspár Győző Orbán Viktor számára fogadott örökbe egy zebrát a fővárosi állatkert területén.
Az efféle humoros odaszúrásokat természetesen lehet úgy is értelmezni, mint a rendszer belső gyengítését ironikus köntösbe bújtatott kritikával. Ezt követően a Partizán, a 24.hu, a HVG, a 444 és a Telex közös élő adásában már akár Orbán nevét is emlegetheti az ember. Hajós ebben a műsorban az ellehetetlenítési törvényt "határátlépésnek" titulálta, és azt is kifejtette, hogy a háború kizárólag a miniszterelnök érdeke, hozzátéve, hogy "a fideszeseknek most fel kellene tenniük a kérdést, hogy egy olyan országban akarnak-e élni, ahol az állampolgártársaikat kirekesztik."
A kérdés, hogy mekkora hatással bírhatnak az ilyen típusú kiállások, még mindig nyitott. A 444 által hivatkozott amerikai kutatások alapján azonban világossá válik, hogy a hírességeknek jelentős befolyásuk lehet a politikai diskurzus alakításában és a választási részvétel fokozásában, különösen a fiatalok és a bizonytalan szavazók körében. Ezt jól szemlélteti Taylor Swift egyik Instagram-posztja, amelyben Kamala Harrist támogatta. Ennek következtében több százezer fiatal, köztük sok első választó, regisztrált a választásokra. Ugyanakkor, hiába költöttek Harrisék körülbelül 20 milliárd dollárt olyan neves sztárokra, mint Beyoncé, Billie Eilish és Charli XCX, a győzelemhez végül nem volt elegendő csupán néhány ismert név.
Az ellehetetlenítési törvényjavaslat elleni demonstráción Lengyel Tamás színész is megszólalt, és a friss zeneipari lelkesedést látva a Facebookon kifejtette, hogy bár örömteli, hogy Caramel és Kiss Tibi a hétvégén kiálltak, "de hol marad a többiek hangja?". Lengyel kifejezte aggodalmát amiatt, hogy a "nagy- és kis népszerűségű színészek, zenészek, sportolók, influenszerek, tartalomkészítők, divattervezők, modellek, tévés személyiségek, szakértők és humoristák" nem lépnek fel a nyilvánosság előtt. Ezzel kapcsolatban pedig provokatívan azt kérdezte: "Továbbra is azt gondoljátok, hogy a hallgatás megoldás lehet?"
Hétfő este debütált Beton.Hofi új klipes dala, a Pokol, amely a május elején megjelent Be vagyok zárva című szám folytatásaként érkezik. Az új dal, akárcsak elődje, a hiphop műfajára jellemző kritikus perspektívával reflektál a mai magyar társadalmi helyzetre. A szövegben olyan éles sorok csendülnek fel, mint a "Magyar rendőr, hogyha támad a nép, álljatok át", illetve "Olyanokat mondok tesó, csoda nem a TEK visz". A cikk írásának időpontjában a Be vagyok zárva a magyar YouTube legfelkapottabb videói között a hetedik, míg a Pokol a nyolcadik helyet foglalja el. Ez jól tükrözi a közvélemény hangulatát, valamint a közönség érzékenységét az ilyen típusú dalokra, különösen ebben a viharos időszakban.
Ugyanebben a turbulens pár napban az ellenoldal is bejelentkezett, hogy igazságot tegyen: a Civil Összefogás Fórum (CÖF) Majkának és Caramelnek is üzent, ezt írták: "Köszönjük Majkának, Caramelnek, és a többieknek az őszinteséget. Azt üzenjük csupán, hogy NÉLKÜLED!" Caramel a Telexnek elmondta, hogy korábban énekelte már az Ismerős Arcok dalát Balázs Fecóval és a dal szerzőjével, és különösnek tartja, hogy a Békemenetet rendező szervezet egy olyan dalt említett meg a lejáratásakor, ami a Caramel által hirdetett összetartozásról szól.
A nagyszabású beszédek ünnepén, azaz múlt szombaton, Dopeman és testvére, KicsiDope is beszálltak a diskurzusba, védelmükbe véve Orbán Viktort, míg Majkát a célkeresztjükbe állították. Új daluk, a "Dikhtaturha", a "Csurran, cseppen" ellentéteként is értelmezhető. A refrénje így hangzik: "A diktatúra nagyon jó, az elnyomás csupán illúzió."