A Ryanair vezetője sürgős intézkedéseket követel az Európai Uniótól.
Nyáron jelentős veszteségeket könyvelt el a fapados légitársaság, ezért Michael O'Leary, a Ryanair vezérigazgatója arra kérte az Európai Uniót, hogy tegyen lépéseket a sztrájkok által okozott súlyos zavarok megelőzése érdekében a légi közlekedés terén. A Ryanair, amelyet a magyar utasok is szívesen választanak, augusztusban több napig tartó munkabeszüntetést hirdetett meg a földi kiszolgáló személyzet.
Bár úgy tűnt, hogy a nyaralni vágyók megússzák az idei nyarat nagyobb légiipari sztrájkok és a repülést megnehezítő más fennakadások, repülőtéri káosz és járattörlések nélkül, ez nem így történt. Augusztus 15-én a Ryanair spanyolországi földi kiszolgálószemélyzete tette le a munkát több napra - írja a Világgazdaság.
A spanyolországi poggyászkezelők sztrájkját több ezer magyar utazó is érezte kisebb-nagyobb mértékben. A Ryanair általában nem töröl járatokat a munkabeszüntetés miatt. Ráadásul kompenzáció sem mindig jár, mivel a földi személyzet sztrájkja rendkívüli körülménynek számít. A sztrájk okozta késésekért tehát csupán bizonyos esetekben igényelhető készpénzes kártérítés, de a Ryanairnek ettől függetlenül gondoskodnia kell az utasokról a fennakadás miatt.
Bár augusztusra a légi forgalmi irányítók sztrájkja enyhült, és a részvényárfolyamok is kedvező irányt vettek, Michael O'Leary, a Ryanair vezérigazgatója szerdán a Reutersnek tett nyilatkozatában hangsúlyozta, hogy az Európai Uniónak még bőven van tennivalója. Szükséges intézkedések révén kell megakadályozniuk a repülési tilalmakat a sztrájkok idején, valamint biztosítaniuk kell a személyzet folyamatos rendelkezésre állását. O'Leary rámutatott, hogy a fapados légitársaság júliusban körülbelül 700 járat törlésére kényszerült, főként a Franciaországban zajló munkabeszüntetések következtében.
Ryanair: a legfrissebb negyedéves pénzügyi eredmények bizakodásra adtak okot, de a járattörlések zűrzavart okozhatnak.
A sztrájkcunami előtt O'Leary kifejtette, hogy várakozásai szerint a 2026. március végéig terjedő pénzügyi év során a cég nyeresége jelentős emelkedésnek indul. Még nem osztottak meg konkrét előrejelzéseket, mivel úgy véli, hogy ez még korai lenne - tette hozzá O'Leary a gyorsjelentés prezentálásakor. A nyári csúcsidőszakra nézve azonban a Ryanair már most is erős keresletet tapasztal az összes járatán, amit úgy vélekednek, hogy más légitársaságok kapacitáskorlátozásai is elősegítenek - emelte ki a vezérigazgató, mindezt egy olyan időszakban, amikor 700 járat törlésére sem került sor.
Az árbevétel eközben 20%-kal emelkedett, elérve a 4,34 milliárd eurót, ami némileg túlszárnyalta a piaci előrejelzéseket. Ezzel szemben a járulékos bevételek 1,39 milliárd eurós szintje teljes mértékben összhangban volt az elemzők várakozásaival.
Az április és június közötti három hónapban a Ryanair 57,9 millió utast szállított, 4 százalékkal többet, mint a bázisidőszakban. A gépek töltöttsége változatlanul 94 százalékon maradt.
A jegyárak a bázishoz képest azonban 21 százalékkal emelkedtek, ezért nőhetett - az 5 százalékkal növekvő működési költségek ellenére is - 128 százalékkal a nyereség. A jegyárak megugrását részben az tette lehetővé, hogy a húsvét idén áprilisra esett, ellentétben a tavalyi évvel, amikor márciusra, azaz az előző negyedévre.
Az ír fapados légitársaságnak nemcsak a jegyárakkal, hanem a pénzügyi hátterével is van mit felmutatnia.
A július és szeptember közötti nyári hónapokban a vezetés már csupán mérsékelt mértékű jegyáremelkedésre számít, azonban ez még így is meghaladja a tavalyi szintet. Tavaly ugyanis az egész év folyamán összességében 7 százalékos csökkenés figyelhető meg a jegyárak terén.



