A magyar sajtóban egyre nagyobb figyelmet kap a HUN-REN SZTAKI által végzett repülési hatékonysággal kapcsolatos kutatás, amely új perspektívákat nyit a légiközlekedés fenntarthatósága és optimalizálása terén. A kutatók innovatív módszerekkel vizsgálják a
A HUN-REN SZTAKI Rendszer- és Irányításelméleti Kutatólaboratórium (SZTAKI SCL) szakértői többek között az Airbusszal karöltve dolgoznak a légi teherszállítás és személyszállítás hatékonyságának növelésén. Az alacsonyabb üzemanyag-fogyasztással és csökkentett károsanyag-kibocsátással rendelkező repülőgépek nemcsak gazdasági előnyöket kínálnak, hanem hozzájárulnak a légi közlekedés ökológiai lábnyomának mérsékléséhez is. Ezen innovációk révén a turbulens időjárási körülmények között is biztonságosabbá válik a repülés.
A repülőgépek hatékonyságának fokozása kulcsfontosságú a légiközlekedés jövője szempontjából. Ennek egyik alapvető aspektusa a gépek szerkezeti optimalizálása és aerodinamikai jellemzőik fejlesztése. A cél az, hogy minimalizáljuk a légellenállást, miközben a szárnyak maximális felhajtóerőt biztosítanak, mindezt pedig a lehető legkevesebb üzemanyag felhasználásával. Jelenleg olyan innovatív repülőgép-terveken is dolgoznak, amelyek csupa szárny kialakítással rendelkeznek. Ezek a modellek akár 20-25%-os üzemanyag-megtakarítást is elérhetnek, ám számos új kihívást is magukkal hoznak. Például sok repülőtér csak komoly átalakítások után lenne képes fogadni az ilyen típusú gépeket, és az utasok kényelmes elhelyezésének megoldása is komoly fejtörést okozhat.
A kutatások azt mutatják, hogy sokan tartanak az ismeretlen és nem megszokott formáktól. Az utasok bizalma kulcsfontosságú tényező: a gyártók és légitársaságok számára komoly kihívást jelentene, ha olyan, nagy értékű repülőgépeket kellene üzembe helyezniük, amelyekre az utazók egy része egyszerűen nem merne felszállni. Ezen túlmenően, a hosszabb és vékonyabb szárnyak hajlamosabbak a rezonanciára, ami azt jelenti, hogy bizonyos körülmények között a kisebb rezgések felerősödhetnek, és egyre nagyobb kilengést okozhatnak.
"A repülőgépek szárnyainál előforduló jelenséget flatterjelenségnek nevezzük. Ez a jelenség nagy frekvenciájú, kontrollálatlan rezgéseket eredményezhet, amelyek súlyos szerkezeti problémákhoz vezethetnek, sőt, akár a szárnyak törését is okozhatják" - magyarázza Vanek Bálint, a HUN-REN SZTAKI SCL vezetőhelyettese. A HUN-REN SZTAKI SCL egyik fő fókusza a szárnyak repülés közbeni rezgéseinek modellezése és csillapítása. A laboratórium az aeroelaszticitás területén dolgozik, vizsgálva, hogyan kölcsönhat a levegő áramlása a repülőgépszárnyak rugalmas felépítésével. "A repülési tesztek egy része kizárólag szimulációs környezetben végezhető el, ezért matematikai modellek révén elemezzük a szárnyak viselkedését különféle turbulens, széllökéses és extrém környezetekben. Ezek a modellek szolgálnak alapul azoknak az algoritmusoknak a kidolgozásához, amelyek lehetővé teszik a robotpilóta-szoftver számára, hogy aktívan szabályozza a szárnyak viselkedését" - tette hozzá Vanek Bálint.



