A Fifty-Fifty nem csupán a mentőmellény hiányából fakadóan teremtett lehetőséget a Fehérszalagon való támadásra.

Varga Csaba sikeresen megérkezett a K2 6500 méteres táborába, ahol videóban osztotta meg izgalmas élményeit.
A Fehérszalag vitorlásversenyen szombaton a leggyorsabbként célba érkezett MLS Raiffeisen Fifty-Fifty kizárásának hivatalos indoka a támogató, más néven kísérőmotorosban található személyzet szabálysértése volt, mivel elmulasztották a mentőmellény viselését. Azonban a versenyirodában, Kerekes Kázmér elnökletével működő bizottság előtt más óvási alapok is felmerültek.
Az Index információi szerint a Kékszalag címvédőjénél ugyancsak a kísérőmotorossal adódtak problémák, amely a kenesei forduló után jócskán eltávolodott a katamarántól, ami ugyancsak szabályellenes. Amennyiben igazak a sportágon belül szárnyra kapott találgatások, miszerint a déli parthoz tartott szélerősséget nézni, akkor rendkívül sportszerűtlen is.
Az eset jelentős visszhangot keltett a közelgő Horváth Boldizsár-emlékverseny előtt, ahol a Fifty-Fifty egy ismeretlen víz alatti objektummal ütközött. Ennek következtében a katamarán javításra szorul, mindössze néhány nappal a Kékszalag rajtja előtt. A szövetség hírlevelében megnyugtatták a versenyzőket, hogy a sérülés orvosolható, és nem fenyegeti a rekorder katamarán részvételét az idei megmérettetésen, amely csütörtökön 9 órakor veszi kezdetét. Az előrejelzések szerint a verseny során igen erős szél várható, ami különösen izgalmassá teheti az eseményt. Ezzel szemben a hétfői vihar más hajók számára komoly kihívásokat jelentett, és akár a verseny erőviszonyait is megváltoztathatja több hajóosztályban.
Tavaly a mentőmellény használatának elhanyagolásával a győztes Fifty-Fifty lehetőséget adott riválisainak, hogy óvást nyújtsanak be, de a második helyezett, a 155 kilométeres verseny során mindössze pár méteres lemaradással célba érkező Prospex-Delta csapata nem élt ezzel a lehetőséggel. Hosszas mérlegelés után úgy döntöttek, hogy inkább a versenybírók döntésére várnak, és emiatt kicsúsztak a határidőből. Az utóbbi hetekben az egyre jobb formát mutató csapat több versenyen (Mihálkovics-kupa, Ezüstszalag, Fehérszalag, Horváth Boldizsár-emlékverseny) is első helyezést ért el.
Az Index kérdésére a Magyar Szövetség közölte, hogy miután az első óvási alap, a mentőmellény hiányának vádja megerősítést nyert, és ezt az érintett Fifty-Fifty csapat sem vitatta, a kizárás azonnali hatállyal érvénybe lépett. Ennek következtében a bizottság számára nem volt indokolt a második óvási alap megvitatása, hiszen egy hajót nem lehet kétszer kizárni ugyanazon versenyről, így az ügy már elvesztette aktualitását.
A Fifty-Fifty közösségi oldalán a következőképpen kommunikálta a szombaton történteket.
"Módosítjuk ezt a posztot, mert az Sailing Team RSM Hungary óvást adott be a MLS Raiffeisen 5050 Fifty-Fifty kísérő motoros szabálytalansága miatt, ezért a versenyből óvástárgyalás után kizártak minket - a verseny alatt nem hordtunk végig mentőmellényt a motorosban. A csapat és a hajó teljesítménye ettől még látványos volt a gyenge szélben, nagyon szép taktikával előzte meg riválisait és ez az indok biztosan nem befolyásolta a végeredményt."
Ezt a különleges alkalmat követően a Horváth Boldizsár-emlékversenyre készülve a csapat támogatói lelkesen osztották meg a támogató üzeneteiket, ezzel is kifejezve elkötelezettségüket.
"Ne vegye el a kedvetek az RSM sportszerűtlensége, nyerjétek meg" - írta egyikük. Másikuk a hivatalos indoklást emelte be kommentjébe, némi fehérneműs kiegészítéssel: "...a kísérő motoroson nem volt mindenkin mentő mellény. Meg azért mert a büfében a felszolgáló kislány bugyi nélkül volt..."
A kísérőmotoros egyéb tevékenysége nem kapott említést. Ez különösen figyelemreméltó, mivel a hivatalos indoklásban sem található rá utalás. Így sokan úgy értelmezhették, hogy a Fifty-Fifty kizárásának oka csupán a mentőmellény hiánya volt. Valójában azonban valószínű, hogy a mentőmellény viselése mellett is hasonló végkimenetel várta volna a csapatot.
Abban mindenki messzemenően egyetért, hogy a mentőmellénynek konkrétan magára versenyzésre és az eredményre valóban nincs semmilyen ráhatása. Tényleg nem attól lesz gyorsabb vagy lassabb egy hajó. Viszont a szabály szerves része, amiket azért hoznak, hogy azokhoz igazodjanak, azokat betartsák. Az óvás is valószínű azért korlátozódott erre, mert a mellékelt kép megtekintését követően különösebb mérlegelés után meg lehetett hozni a döntést. A második óváshoz hivatkozási alapként mellékelt videóra így már sor sem került...
Pedig a mentőmellénynél sokkal, de sokkal kényesebb a kísérőmotoros másik esete. A gyenge szeles versenyen a kenesei bóját követően a mezőny "beparkolt".
A szöveg egyedi megfogalmazása: Figyelembe véve, hogy a legfőbb feladat a mentés és a veszélybe került csapattagok védelme, fontos kiemelni, hogy "a támogató motorosokon tartózkodó személyek az RRS előírásai alapján támogató személyeknek számítanak. Ha tevékenységük nem megfelelő, az általuk biztosított hajó büntetéseket vonhat maga után" - olvasható a szabályzatban.
Hogy a támogató motoros tényleg a széljárást ment megnézni vagy egyéb okból távolodott el ennyire a hajótól, azt nem tudni. Azt ellenben igen, hogy amíg a folytatásban a katamaránok többsége a minél gyorsabb haladás érdekében a belső részen ment, addig a Kékszalag rekordere a parthoz közeli részt választotta.
Az eset kapcsán lapunk megkeresésére az RSM és a Fifty-Fifty sem kívánta bővebben kommentálni a Fehérszalagon történteket, mindkét hajónál lezártnak tekintik az esetet. Utóbbinál a sérülésre vonatkozóan pedig mindössze annyit közöltek a csapat részéről, hogy a Kékszalag rajtját úgy a hajó, mint a legénység is felkészülten várja.
A résztvevők ennek következtében hajlamosak a szabályokat egy kicsit lazábban értelmezni, hiszen az óvás kockázata elenyésző. Még akkor is, ha ezen szabályok célja elsősorban az ő saját biztonságuk védelme. A szabályok figyelmen kívül hagyásával nemcsak saját maguk, hanem sporttársaik, illetve az utánpótlás számára is rossz példát állítanak. Most azonban az RSM nem hagyta figyelmen kívül az eseményeket, és lépett. Két fontos indokot is felhozott az óvás mellett.
A jelenlegi Fehérszalagon összesen 15 óvást nyújtottak be, melyek közül 12-t Verebély Tibor, a versenyvezető indított. Az óvások közül egy hajó, a Brainstorm, kizárásra került, míg a Móni II. legénysége tanúként szerepelt az ügyben. A fennmaradó 11 esetben, amikor a szövetség motoros legénysége volt a tanú, az óvásokat visszavonták. Az RSM két óvást terjesztett elő, mindkettőt a Fifty-Fifty ellen, míg a Fox23 saját magát óvta, ezt azonban később orvosolták.
A jövő hét csütörtöki 57. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj igazán izgalmasnak ígérkezik, hiszen az előrejelzések szerint erős szél fújhat majd. A Magyar Szövetség ismételten biztosítja, hogy a verseny során GPS-alapú, online nyomkövetést használhassanak a nézők, de a legnagyobb attrakciót a közvetlen videóközvetítés fogja nyújtani. Az Index folyamatosan frissülő szöveges tudósításban ad majd hírt a történésekről, amit egy összefoglaló és egy képgaléria követ. Az eddigi információk alapján a mezőny várhatóan gyors tempóra képes, és még a 2023-as szezont is felülmúlhatja. A címvédő Fifty-Fifty eddig 5 óra 3 perc 56 másodperces rekordot állított fel, így a verseny izgalma garantált.