Körülbelül 265 ezer KTM motorkerékpár vesztegel valahol a világ különböző pontjain.


A KTM háza táján az utóbbi időszakban csupa komoly téma került előtérbe: csődeljárás, pénzügyi gondok, elbocsátások, gyártási leállások, átszervezések, sőt még a MotoGP-től való visszavonulás is felmerült. Miközben a gyár kommunikációja próbálja megnyugtatni a befektetőket, munkavállalókat és vásárlókat egyaránt, az iparági szakértők és a rajongók csak találgatni tudnak a jövőt illetően. A legvalószínűbb forgatókönyvek között emlegetik az osztrák állam beavatkozását, vagy akár egy ázsiai befektető, például a Bajaj érkezését. Az igazi kérdés azonban nem csupán a lehetséges kimenetelekről szól, hanem arról, hogy milyen folyamatok vezettek el idáig, és hogy milyen mélységű válságot tapasztalhatunk a KTM esetében. A helyzet elemzése sokkal inkább emlékeztet egy izgalmas nyomozásra, mintsem egyszerű lottózással kapcsolatos spekulációkra.

A Der Standard osztrák lap egyik cikkében részletesen tárgyalja, milyen súlyos vezetői hibák sorozata vezethetett odáig, hogy a legnagyobb európai motorgyártó cég fennmaradása kérdésessé vált. A KTM AG fizetésképtelenségi tárgyalásain napvilágot látott, hogy a vállalat egy egész évnyi raktárkészletet halmozott fel, ami aggasztó jele a cég pénzügyi helyzetének.

A 2023-as évben az eladások emelkedést mutattak, miközben a kereslet csökkent, és a motorkerékpár-gyártás nem tudta ezt a tendenciát követni. Ennek következtében a likviditásigény 2023 januárjától 2024 októberéig körülbelül 440 millió euróval bővült. Jelen pillanatban több mint 265 000 motorkerékpár várakozik a raktárakban, ami nagyjából megegyezik azzal a mennyiséggel, amit a KTM egy év alatt értékesít.

265 ezer! A pontos márkák és modellek eloszlását nem tárták fel, így nem tudjuk, hogy mennyi Husqvarna Norden 901 és KTM 125 Duke rejtőzik a számok mögött, de az egyértelmű, hogy ezek a motorok valahol várakoznak. Raktárak, konténerek és importőrök nyújtják nekik ideiglenes otthonukat. Érdemes egy kicsit tágabban szemlélni a helyzetet: Magyarországon évente körülbelül 6-7 ezer motorkerékpárt értékesítenek összesen, míg a nagyobb európai piacon a számok elérhetik a 200-300 ezer darabot is, ha az összes elérhető márka rendszámozható modelljét figyelembe vesszük.

Tehát bődületesen sok narancssárga (vagy kék vagy piros) motor áll szerte a világban. És ezekkel a motorokkal valami történni fog. Én nem mondom, hogy jó árasított KTM-ek lesznek elérhetőek az évben, de azért felkészítem a családot az eshetőségre...

Related posts